Czeska grupa budowlana Metrostav wydrążyła ponad 1,5 kilometrowy tunel, wzmocniła lokalną drogę i utworzyła wał przeciwlawinowy. Prace budowlane prowadzone były na trasie między wioską Veitastrond a miejscowością Hafslo w środkowej Norwegii. Wartość projektu to 17,6 milionów euro1. Realizacja inwestycji zajęła 2 lata - budowa ruszyła w lipcu 2014 roku, a zakończyła się w listopadzie 2016, natomiast zimowa przerwa w pracach - ze względu na warunki klimatyczne - trwała od grudnia 2014 do czerwca 2015. W Norwegii z uwagi na rzeźbę terenu niezbędne są specjalistyczne realizacje drogowe - łączna długość tuneli wynosi aż 852 km.
Jedyne połączenie komunikacyjne między Veitastrond a Hafslo to 30-kilometrowa droga prowadząca wzdłuż jeziora Veitastrondavatnet. Ze względu na ukształtowanie terenu i warunki klimatyczne w tym rejonie, zimą trasa często była zasypywana przez lawiny, a latem transport uniemożliwiały osuwające się skały. Potrzeba zapewnienia mieszkańcom swobody poruszania się, a także kwestie bezpieczeństwa przyczyniły się do zlecenia przez władze rejonu wydrążenia tunelu w masywie górskim. Za prace trwające 2 lata odpowiedzialna była spółka Metrostav, działająca w sektorze infrastrukturalnym na licznych rynkach w Europie.
"Prace tunelowe w Norwegii podjęte przez Metrostav były dla firmy wielkim wyzwaniem - bardzo nieregularną rzeźba terenu oraz liczne lodowce i fiordy znacząco utrudniają realizację projektów infrastrukturalnych w tym kraju. Podczas budowy drogi z Veitastrond do Hafslo - podobnie jak przy realizacji wszystkich naszych projektów - korzystaliśmy z najnowszych dostępnych urządzeń i technologii. Zastosowanie zaawansowanych rozwiązań przyczyniło się do tego, że prace na terenie Norwegii udało się ukończyć w 2 lata, z uwzględnieniem 7 miesięcznej przerwy zimowej spowodowanej specyficznym klimatem. Do tej pory wydrążyliśmy tunele w wielu europejskich krajach np. w Szwecji, Finlandii czy na Islandii. Realizujemy również projekty w zakresie budowy dróg, budynków użytku publicznego oraz inwestycji mieszkaniowych. Nasza firma jest obecna także w Polsce, gdzie buduje odcinek trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański i przebudowuje ulice Marsa i Żołnierską w Warszawie" - mówi Radim Cáp, dyrektor Metrostav Polska.
Źródło i zdjęcie: Metrostav