Metrostav: 69-metrowy most kolejowy o wartości ponad 93 mln koron już gotowy

Ocena: 0
3496

Wstępny montaż konstrukcji stalowych odbywał się obok dotychczasowej przeprawy i trwał blisko cztery miesiące, natomiast przesunięcie konstrukcji, która zastąpiła ponad 60-letni most na docelowe miejsce wymagało trzy dni intensywnych prac z wykorzystaniem hydraulicznych dźwigników tłokowych. W skład projektu wchodziło również dostosowanie podkładu i nadbudowy na sąsiednim odcinku mostu, przebudowa linii energetycznych oraz przewodów komunikacyjnych.

"Metrostav od wielu lat prężnie działa na czeskim rynku infrastrukturalnym w zakresie modernizacji kolei. Stale poszukujemy nowych wyzwań - obecnie jesteśmy w trakcie realizacji przebudowy linii kolejowej Rokycany - Pilzno, natomiast w czerwcu ukończyliśmy drążenie - najdłuższego w Czechach - tunelu kolejowego w Ejpovicach. Dzięki naszemu bogatemu doświadczeniu w zakresie konstrukcji mostowych oraz kolejowych z sukcesem sprostaliśmy skomplikowanemu zadaniu, jakim była budowa mostu w Jindřichovie. Projekt wymagał zmontowania nowej stalowej konstrukcji obok istniejącej przeprawy, a następnie precyzyjnego przesunięcia gotowego obiektu - o masie 600 ton - w docelowe miejsce, co trwało trzy dni" - mówi Radim Cap, dyrektor Metrostav Polska.

Linia kolejowa Praga - Pilzno - Cheb o długości 177 km jest jedną z najistotniejszych części czeskiego systemu transportowego i zalicza się do zachodniej części czeskiego korytarza tranzytowego łączącego Pragę z granicą niemiecką. Fragment ten należy również do transeuropejskiej sieci kolejowej. Trasa Pilzno - Cheb, na której znajduje się most w Jindřichovie została uruchomiona w 1872 roku.

Charakterystyka mostu kolejowego w Jindřichovie przebudowywanego przez firmę Metrostav:
  • 11 metrów szerokości
  • 69 metrów długości
  • 13 metrów wysokości
  • most posiada żelbetowe podpory
  • konstrukcja nośna jest wykonana ze stali
  • wartość umowy na modernizację mostu w Jindřichovie wynosi ponad 93,3 mln koron
Metrostav w Polsce jako konsorcjum firm z Vistal Gdynia S.A. oraz Vistal Infrastructure sp. z o.o. 2 września 2016 r. podpisało z Miastem Gdańsk umowę o wartości 57,1 mln zł na budowę mostu, który połączy Wyspę Sobieszewską z Gdańskiem. Czesko-polskie konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację mostu zwodzonego, jak również zapewniło najdłuższy okres gwarancji - 60 miesięcy. Obiekt, którego budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020 będzie miał 173 m długości (ze skrzydłami - 181,5 m), przewidywany czas otwierania przęseł to 2 minuty. Ponadto konsorcjum firm Metrostav oraz Vistal umocni brzegi Martwej Wisły.


We wrześniu 2015 roku - miesiąc przed zaplanowanym terminem - firma Metrostav oddała do użytkowania przebudowany 4,8 kilometrowy odcinek drogi S8: węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie. Prace trwały od 2013 roku i obejmowały remont 63 obiektów. W skład projektu o wartości 796,30 mln zł wchodziły działania modernizacyjne, takie jak: poszerzenie jezdni głównych, połączenie istniejących i zaprojektowanych węzłów na Trasie AK w zespoły węzłów: Powązkowska - Broniewskiego - Marymoncka oraz Wisłostrada - Modlińska. W rezultacie remontu cały fragment trasy zyskał status drogi szybkiego ruchu.

W Polsce Metrostav obecnie prowadzi prace budowlane:
  • na ponad 20-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S7: Koszwały - Nowy Dwór Gdański na Pomorzu o wartości ponad 1, 642 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w październiku 2018 r.
  • związane z modernizacją - na prawie 5-kilometrowym odcinku - ulic Marsa i Żołnierskiej w Warszawie. Wartość kontraktu to ok. 155 mln zł. Harmonogram zakłada realizację inwestycji w ciągu 26 miesięcy - ma być ona gotowa na początku 2018 roku
Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację m.in.:
  • przebudowy drogi S8 na odcinku Powązkowska - Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: odcinek węzeł Powązkowska - węzeł Modlińska w Warszawie wraz z przebudową mostu Grota-Roweckiego
  • budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków - Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) - inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku
  • projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: "Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I"
Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie Europy - spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra - spółką zależną Metrostav SA - i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav - w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy - wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach - każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech - Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

Źródło i zdjęcia: Metrostav
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: