Firma Lafarge realizuje dostawy 70 tysięcy metrów sześciennych betonu do budowy największej inwestycji infrastrukturalnej samorządu województwa pomorskiego - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oddanie projektu do użytku planowane jest w połowie 2015 r. Nowa linia kolejowa o długości 55 kilometrów ma połączyć centra miast Gdańska i Gdyni z ich portami lotniczymi.
Celem projektu jest także stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego między Gdańskiem a Kościerzyną. Przewiduje się, że z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie korzystać rocznie nawet do 10 milionów pasażerów. Koszt inwestycji to 760 milionów złotych, z czego ponad 500 milionów złotych, pochodzi ze środków unijnych.
Lafarge dostarczył już 50 tysięcy metrów sześciennych mieszanki betonowej do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz wykonał usługi pompowania w etapie dotyczącym rewitalizacji odcinków z Gdańska-Wrzeszcza do lotniska imienia Lecha Wałęsy w Gdańsku oraz z lotniska do Rębiechowa. Mieszanki betonowe były produkowane w wytwórniach betonu w Gdańsku i w Tuchomiu. Do ich produkcji użyto trzech rodzajów cementów Lafarge i żwiry z zakładów Ostrowite i Gliśno. Większość betonów wbudowana jest w obiekty kolejowo-drogowe, takie jak wiadukty czy estakady. Na tę inwestycję, której zakończenie planowane jest na kwiecień 2015 roku, Lafarge dostarczy jeszcze 20 tysięcy metrów sześciennych betonu. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A, inwestorem - samorząd wojewódzki Pomorza.
"Udział w budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest dla nas niezwykłym przedsięwzięciem. Wpisuje się bowiem w motto Lafarge "Budujemy lepsze miasta" i doskonale ilustruje ambicje firmy związane z zaangażowaniem w rozwój urbanizacji - powiedział Bruno Roux, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający Lafarge w Polsce. "Dzięki ofercie do budowy dróg, kolei i szeroko pojętej infrastruktury wewnątrz i między miastami, Lafarge jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się dostawców kompleksowych rozwiązań w segmentach infrastruktura, budynki i przemysł. W ubiegłym miesiącu do użytku został oddany odcinek drogi ekspresowej S8 wykonany w technologii betonowej z udziałem Lafarge. W marcu zakończyliśmy jedno z największych betonowań w Polsce w Elektrowni Kozienice, a już teraz przygotowujemy się do podwodnego betonowania Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku" - dodał Roux.
W dniu 1 maja 2014 r. na terenie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej odbędzie się Dzień Otwarty, podczas którego będzie można zobaczyć, jak powstaje linia kolejowa łącząca aglomerację z lotniskiem i Kaszubami. Największa inwestycja kolejowa samorządu województwa pomorskiego po raz pierwszy tak szeroko otwiera swoje drzwi dla mieszkańców regionu. Każdy, kto 1 maja 2014 r. w godz. 10.00-16.00 pojawi się w miejscu budowy przystanku PKM Matarnia i Lokalnego Centrum Sterowania będzie miał okazję nie tylko zobaczyć od środka, jak buduje się nową linię kolejową w Trójmieście, ale również wyjątkowo ciekawie rozpocząć długi majowy weekend.
Źródło i zdjęcia: Lafarge