W siedzibie wrocławskiego oddziału GDDKiA, w czwartek 31 lipca 2014 r. Konsorcjum firm Budimex S.A. i Heilit+Woerner Sp. z o. o. podpisało umowę na realizację odcinka S5 Poznań - Wrocław. Rozpoczęcie prac fragmentu drogi Korzeńsko bez węzła - Węzeł Widawa Wykonawca planuje po przekazaniu placu budowy na przełomie sierpnia i września br. Konsorcjum na realizację inwestycji będzie miało 30 miesięcy bez wliczania okresów zimowych tj. od 15 grudnia do 15 marca. Zakończenie budowy i oddanie drogi do użytku nastąpi w 2017 r. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 576 mln zł brutto.
Cała trasa od Korzeńska do Widawy będzie miała ok. 48 km. Konsorcjum zrealizuje jej pierwszy fragment o długości ok. 15 km. Umowa przewiduje projekt i budowę odcinka drogi szybkiego ruchu, w tym budowę dwóch węzłów Żmigródek i Żmigród oraz dróg dojazdowych zapewniających obsługę przyległego terenu. Wybudowany odcinek będzie posiadał dwa pasy ruchu w każdą stronę. Szerokość pasa rozdziału będzie dostosowana do możliwości poszerzenia jezdni o trzeci pas w przypadku zwiększenia natężenia ruchu.
W ramach inwestycji powstanie również 14 obiektów mostowych, do budowy których Wykonawca zużyje ponad 63 tys. m3 betonu, 74 m pali wbijanych, 10 tys. ton stali zbrojeniowej czy ok. 9 tys. ton stali konstrukcyjnej. Ponadto zostaną zrealizowane urządzenia infrastruktury technicznej, tj. kanalizacja deszczowa, sieć gazowa i oświetlenie oraz przepusty drogowe o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej czy dwa miejsca obsługi podróżnych, tzw. MOP-y Morzęcino Wschód i Zachód. Jednocześnie przebudowana zostanie istniejąca sieć drenarska i rowy melioracyjne. Obecna zieleń zostanie poddana częściowej wycince, adaptacji i ochronie, natomiast w ostatnim etapie budowy Wykonawca uzupełni ją o nowy projekt.
Realizowany przez Konsorcjum spółek Budimex i należącą do grupy STRABAG Heilit+Woerner 15-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 będzie kluczowym elementem połączenia drogowego między Poznaniem a Wrocławiem. Ekspresówka lokalnie stanowić będzie wschodnią obwodnicę Poznania, a jej realizacja pozwoli przyspieszyć podróż do Wrocławia co najmniej o 30 minut.
Kontrakt w liczbach:
Branża mostowa
- Beton 63 000 m3
- Stal zbrojeniowa 10 000 t
- Stal konstrukcyjna 9 000 t
- Wykop 40 000 m3
- Nasyp 2 300 000 m3
- Mieszanki MMA 230 000 t
- Podbudowa z kruszywa łamanego 470 000 m3
Źródło i zdjęcie: Heilit+Woerner (grupa STRABAG)