Od 10 lipca 2013 r. kierowcy mogą już korzystać z dwóch jezdni obwodnicy Kielc w ciągu drogi ekspresowej S7. Dwujezdniowa obwodnica ekspresowa o długości 23 km uwolni stolicę województwa świętokrzyskiego od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym na trasie Warszawa - Kraków umożliwi szybką i bezpieczną podróż. W ramach inwestycji powstały trzy węzły drogowe w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach.
W związku tym, że trwają jeszcze roboty wykończeniowe, porządkowe i prace przy drogach dojazdowych, nowa organizacja ruchu będzie miała charakter tymczasowy, z ograniczeniami prędkości do 70 km/h i 50 km/h czy miejscowymi, czasowymi zwężeniami jezdni. Docelowa organizacja ruchu właściwa dla drogi ekspresowej z dopuszczalną prędkością 120 km/h na całej długości obwodnicy zostanie wprowadzona po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie trasy.
W ramach budowy obwodnicy Kielc powstało ponad trzydzieści dużych obiektów inżynierskich, w tym 18 wiaduktów, 9 mostów i 4 przejścia dla pieszych. Wybudowane zostały 2 Miejsca Obsługi Podróżnych. Powstały nowoczesne urządzenia związane z ochroną środowiska m.in. 3 przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, ekrany akustyczne, a także urządzenia zapewniające odwodnienie m.in. zbiorniki retencyjno-odparowujące.
Jednojezdniowa obwodnica Kielc została oddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku. Budowa ekspresowej obwodnicy w ciągu S7 rozpoczęła się w 2010 roku. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu: 837 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania z Unii Europejskiej: 629 mln złotych.
Źródło i zdjęcie: www.transport.gov.pl