Firma Cemex Infrastruktura ukończyła kolejny odcinek drogi w technologii betonu wałowanego, tym razem na terenie zakładu cementowni Chełm. Przebudowany odcinek stanowił jeden z głównych szlaków komunikacyjnych dla ruchu pojazdów ciężarowych przejeżdżających przez zakład produkcyjny.
Prace polegały na wykonaniu nawierzchni ciągu drogowego o powierzchni 4900 m2 i grubości warstwy 20 centymetrów. Podbudowę dla nawierzchni betonowej stanowiła podwójna warstwa stabilizacji gruntu cementem o wytrzymałości 5 MPa, o łącznej grubości 35 centymetrów. W ramach prac zastosowano, pierwszy raz w Polsce, rozwiązanie dotyczące wypełnienia dylatacji,stosowanego w CEMEX w Wielkiej Brytanii.
Wariant "angielski" wypełnienia dylatacji polega na nacięciu szczelin dylatacyjnych zaraz za rozściełaczem, na niezwiązanym jeszcze betonie, przed wałowaniem nawierzchni. Sposób ten umożliwia dokładne wypełnienie szczelin i ich zawałowanie, co pozwala uniknąć dużo większych nacięć z frezowanymi krawędziami na związanym już betonie. Takie rozwiązanie pływa bardzo korzystnie na płynność jazdy i przyczynia się do szybszego zakończenia realizację bez potrzeby wypełniania dylatacji po 28 dniach.
Źródło i zdjęcie: CEMEX