Za nami najważniejszy etap budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku, która połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. Maszyna drążąca, której wicepremier Elżbieta Bieńkowska w maju ubiegłego roku nadała imię Damroka, zakończyła wiercenie tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestycja otrzymała ponad 1,15 mld zł dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko.
"Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym w Polsce tego typu obiektem, wykonanym metodą TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych" - powiedziała na uroczystości oficjalnego zakończenia wiercenia II nitki tunelu wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Odbyła się ona 9 czerwca 2014 r.
Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości 1,4 km będzie przebiegał pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Dzięki przedsięwzięciu gdański port zyska bezpośrednie połączenie z południową obwodnicą miasta, która prowadzi do autostrady A1 i do drogi ekspresowej S7. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony Ku Ujściu (w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły) i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej (w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu rzeki).
Całkowita wartość projektu pn. Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk-Trasa Słowackiego to 1,42 mld zł. Trasa o łącznej długości ok. 10 km składa się z czterech zadań inwestycyjnych. Budowa tunelu, która rozpoczęła się 29 maja 2013 r., jest ostatnim z nich.
Źródło: www.mir.gov.pl
Zdjęcia: Gdańskie Inwestycje Komunalne
Zdjęcia: Gdańskie Inwestycje Komunalne