Międzynarodowy port lotniczy Kloten położony jest 13 km na północ od Zurychu i jest największym portem lotniczym Szwajcarii. Zajmuje powierzchnię około 800 hektarów, a rocznie korzysta z niego około 24 milionów pasażerów. Obsługuje wiele linii lotniczych z całego świata - ponad 80 przewoźników. Na lotnisku znajdują się 2 terminale, pomiędzy którymi kursuje podziemna kolejka przewożąca pasażerów. Lotnisko posiada trzy pasy startowe. W czasie rozbudowy tego portu wykorzystano m.in. domieszki do betonu firmy Sika.
Wymagania projektowe
Prace związane z rozbudową i modernizacją lotniska Kloten rozpoczęły się w 2009 roku. Od wielu lat Sika jest wiarygodnym partnerem dla właścicieli lotniska i firm wykonawczych prowadzących prace budowlane. Pełna gama specjalistycznych rozwiązań Sika pozwala na spełnienie wszystkich wymagań projektowych dla każdego zastosowania od fundamentów po dach.
Kompleksowe rozwiązania firmy Sika, użyte w czasie realizacji inwestycji:
- Domieszki do betonu Sika, w tym najnowsza technologia Sika ViscoCrete stosowane były do produkcji mieszanek betonowych przeznaczonych do wykonywania zarówno elementów prefabrykowanych, jak i do mieszanek układanych na placu budowy w trakcie rozbudowy terminali, na pasach startowych, drogach kołowania i miejscach postojowych.
- Na dachach budynków zastosowano pokrycia dachowe systemu Sarnafil z systemowymi akcesoriami.
- Izolacje przeciwwodne elementów konstrukcji poniżej poziomu gruntu, tuneli komunikacyjnych i pomieszczeń związanych z obsługą bagaży wykonano z membran hydroizolacyjnych Sikaplan.
- Nawierzchnie parkingów pokryto elastycznym systemem Sikafloor stosując materiały przekrywające zarysowania, dzięki czemu uzyskano szczelne nawierzchnie o wysokiej odporności na ścieranie, co jest szczególnie istotne w obszarach, na których odbywa się ruch kołowy zwłaszcza o silnym natężeniu, takich jak wjazdy do tuneli komunikacyjnych. Dzięki dużym możliwościom kolorystycznym materiałów Sikafloor możliwe było optyczne wydzielenie pasów ruchu. W zatokach postojowych i w obszarach dla pieszych nawierzchnie wykonano jako antypoślizgowe.
- Systemy SikaCor zastosowano, aby uzyskać długotrwałą ochronę konstrukcji stalowych przed korozją.
- Do napraw i renowacji betonowych pasów startowych stosowano materiały SikaCem, Sikadur Pronto i preparat do pielęgnacji powierzchni Sika Antisol. Dzięki szybkowiążącym materiałom do napraw prace budowlane mogły być prowadzone w nocy a pas startowy był gotowy do obsługi samolotów następnego dnia. Szczeliny nawierzchni wypełniono materiałami uszczelniającymi Sika.
Źródło i zdjęcia: Sika