Koło Chemnitz-Adelsberg znajduje się most nad nową drogą krajową B 174. Niezwykły kształt ścian przyczółków wiązał się koniecznością stosowania szalunku okrągłego, poza tym konstrukcja odznacza się szczególnym ukształtowaniem powierzchni. Do nadania struktury powierzchni z betonu architektonicznego używane były odsadzone, gładkie poszycia szalunkowe z trójkątnymi listwami.
B 174 zaczyna się w śródmieściu Chemnitz i biegnie na południowy wschód w kierunku Pragi. Jej znaczenie wyraźnie wzrosło z chwilą rozszerzenia zasięgu Unii Europejskiej na wschód. Spowodowało to ogromny wzrost ruchu, a to wiązało się z nieuniknioną rozbudową trasy, powstał więc cały szereg budowli inżynieryjnych, w tym także budowla drogi numer 1 koło Chemnitz-Adelsberg. Pod nią w przyszłości będzie przebiegała czteropasmowa B 174.
Inwestorem jest LASuV Plauen. W wyniku przetargu publicznego projektowanie i budowę obiektu powierzono Arlt Bauunternehmen GmbH, Frohburg-Frankenhain. Most jest wykonany jako konstrukcja ramownicowa o długości ok. 60 m (włącznie ze ścianami przyczółków) i szerokości ponad 10 m. Charakterystyczny jest przy tym fakt, że jezdnia z jednej strony rozszerza się, co dla pracowników firmy Arlt oznaczało konieczność wykonania dwóch różnych przyczółków: jednego z prostymi ścianami i jednego ze ścianami zaokrąglonymi.
Szalunek
Poszukiwania odpowiedniego oferenta szalunku zakończyły się wyborem NOE-Schaltechnik, Süssen wraz z jego szalunkiem NOEratio oraz szalunkiem okrągłym NOEtop R 275.
Szalunek NOEratio szczególnie nadaje się do stosowania w wymagających konstrukcjach inżynieryjnych i mostowych. Przy dostawie możliwe są standardowe wysokości 2,10 m, 3,40 m, 4,00 m, 5,00 m i 6,00 m. Dzięki elementom o szerokości od 100 do 300 cm ze stopniowaniem co 25 cm można zrealizować praktycznie wszystkie kształty geometryczne bez odwoływania się do czasochłonnych pól wyrównujących. W zależności od rozstawu ściągów spinających można wybierać naprężenia w betonie od 30 kN/m2 do 60 kN/m2. W sumie dla tej budowli zastosowano ponad 500 m² NOEratio.
Szalunek okrągły NOEtop R 275 może być stosowany do promieni od 2,75 m i może być dostarczany w modułach o wysokościach 3,00 m, 1,50 m oraz 0,75 m. Większe wymiary szalunku można uzyskać poprzez zwykłą nadbudowę - skorzystały z tego osoby odpowiedzialne za most Chemnitzer Brücke. Niezbędną wysokość 7,50 m zestawiono z elementów o wysokości 2 x 3,00 m i 1,50 m. Standardową usługą NOE-Schaltechnik w przypadku wszystkich szalunków okrągłych jest fabryczne ustawienie pierwszego promienia, który jest wymagany na placu budowy oraz ustawienie elementów na kompletną wysokość i tym samym dostawa szalunku w stanie gotowym do użycia. Jeżeli w trakcie budowy potrzebne są kolejne promienie, łatwo można je ustawić na miejscu.
Przygotowanie prac
Aby potrzeby materiałowe były utrzymane na możliwie niskim poziomie, pracownicy Arlt stosowali szalunek zgodnie z planami prac opracowanymi przez NOE-Schaltechnik. Oznaczało to, że najpierw szalowali i betonowali przyczółek z prostymi ścianami, następnie dla drugiego przyczółka przeniesiono w całości część przednią i uzupełniono ją o szalunek okrągły. Szalunek, za wyjątkiem listew trójkątnych, był w całości przygotowany do pierwszego użycia. Pomocą przy pozycjonowaniu tych elementów strukturalnych było zaznaczenie położenia już w fabryce, co pozwoliło na rezygnację z czasochłonnego wyznaczania na placu budowy.
Nachylone słupki ramy były utrzymywane w wymaganej pozycji przez 20 przęseł podporowych NOE Combi z zastrzałami pionującymi/BKS; do nachylonych i zaokrąglonych ścian tylnych wykorzystywane były prefabrykowane elementy specjalne, dołączone analogicznie do szalunku standardowego.
Dla drugiego zastosowania zostały opracowane odpowiednie plany montażu
"Zadziałało to doskonale" - powiedział Jan Höpping, główny kierownik budowy firmy Arlt. Jest on bardzo zadowolony z wstępnego planowania NOE-Schaltechnik, które w tym przypadku zostało opracowane przez oddział Cottbus. "NOE-Schaltechnik przejęło od nas całość planowania szalunków, fabrycznie zestawiono elementy szalunku z poszczególnych elementów systemu. Na placu budowy musieliśmy tylko połączyć te elementy. To bardzo ułatwiło pracę".
Szczególna koncepcja projektowa
Inwestor, czyli LASuV Plauen, dla wszystkich mostów wzdłuż B 174 przewiduje specjalną koncepcję projektową: budowle należy wykonać z betonu architektonicznego klasy SB3. W przypadku mostu w Chemnitz wymagany był ukośny, pasowy relief, powstały w wyniku zamontowania gładkiego poszycia w szalunku w pozycji skośnej i dodatkowy podział z pomocą trójkątnych listew.
Teraz powierzchnie betonu architektonicznego mają wyjątkową strukturę
Jan Höpping powiedział: "Dla zapewnienia jednolitego wyglądu musieliśmy dokładnie mocować listwy na szalunku. Początkowo myśleliśmy, że może to nie być takie łatwe, jednak wstępne prace wykonane przez NOE opłaciły się. Powierzchnie z betonu architektonicznego posiadają filigranową strukturę oraz dokładny układ spoin".
Źródło i zdjęcia: NOE