Budownictwo inżynieryjne z szalunkami Palisander

Ocena: 0
1663

Palisander jako niezależny polski dostawca i producent systemów szalunkowych oferuje produkty i rozwiązania techniczne umożliwiające wykonanie dowolnych budowli oraz obiektów inżynieryjnych.

System Mammut, Nabrzeże Rumuńskie w Gdyni
Fot. Palisander


Mammut, najwytrzymalszy system szalunków ściennych wśród dostępnych na rynku (wytrzymałość na parcie mieszanki betonowej do 100 kN/m2), wykorzystywany jest do szalowania wszelkiego rodzaju elementów pionowych, jak przyczółki mostów i wiaduktów, ściany tuneli itp. Zastosowane w nim poszycie z tworzywa sztucznego gwarantuje uzyskanie powierzchni betonu wysokiej jakości. Dodatkowo poszycie to jest odporne na wodę i w odróżnieniu od tradycyjnej sklejki nie pęcznieje ani nie zmienia wymiaru pod wpływem pracy w wodzie lub w wilgotnych warunkach. Mammut stosowano na wielu budowach, m.in. na budowie autostrad i dróg ekspresowych, przy wykonywaniu tuneli dworca Nowa Łódź Fabryczna, a ostatnio przy rekonstrukcji Nabrzeża Rumuńskiego w Gdyni, gdzie szalunek stał bezpośrednio w słonej wodzie.

System Mammut jest kompatybilny z pozostałymi rozwiązaniami dostępnymi w ofercie Palisander i może być łączony z półskorupami słupów okrągłych, szalunkiem krzywoliniowym Trapez, a także z lżejszym szalunkiem Logo. Stosowanie kombinacji systemów minimalizuje konieczność stosowania wybitek i wstawek drewnianych, a przez to oszczędza czas i koszty na budowie. System Pal-SO (szalunki słupów okrągłych) można stosować z wykorzystaniem króćca do pompy betoniarskiej i wykonywać słupy poprzez podawanie mieszanki betonowej od dołu pod ciśnieniem, co pozwala na sprawne i bezpieczne wykonywanie żelbetowych elementów konstrukcyjnych w metodzie podstropowej.  Pal-SO zastosowano m.in. podczas przebudowy drogi krajowej S8 na odcinku w granicach miasta Warszawa.

System PAL-BS, estakada w ciągu drogi DW nr 869
Fot. Palisander


System inżynieryjny Pal-BS pozwala zaszalować i wykonać dowolną konstrukcję: od prostych ścian i słupów, po skomplikowane kształty zaprojektowane w betonie architektonicznym, elementy ustrojów nośnych wiaduktów i mostów. Możliwości te wykorzystano na wielu budowach na terenie kraju, między innymi na budowie Trasy Generalskiej w Białymstoku, mostu przez Wartę w Pławniowicach, mostu przez rzekę Jasionkę oraz na realizowanych aktualnie obiektach w ciągu drogi DW nr 869, łączącej drogę S19 z Autostradą A4. System Pal-BS sprawdził się również na budowie tunelu w ciągu drogi S8 w Warszawie, oraz na budowie obwodnicy Bargłowa Kościelnego – części przyszłej trasy Via Baltica.

Najmocniejszym z systemów podparć w ofercie firmy jest Megashor. Jedna podpora wytrzymuje bowiem obciążenie do 1000 kN w osi. Siłowniki hydrauliczne współpracujące z tym systemem umożliwiają wykonanie prac pod istniejącymi płytami obiektów inżynieryjnych bez konieczności zatrzymywania ruchu drogowego, czy kolejowego. Właśnie dlatego do wymiany łożysk pod jedną z istniejących estakad trasy S8 w Warszawie zastosowano system Megashor.

System Superslim to szalunki wielozadaniowe: od możliwości montażu wózków wspornikowych po konstrukcje podparć o różnym charakterze. Stosuje się go przy budowie estakad i mostów – np. podczas modernizacji mostu na Narwi w Nowogrodzie, na budowie mostu przez Wisłę w Połańcu, przy realizacji obiektów inżynieryjnych „węzła Marynarska” w Warszawie, przy budowie estakad i tuneli Autostrady A1, przebudowie Alei Józefa Piłsudskiego nad rzeką Białą w Białymstoku. Jest niezastąpiony jako podparcie niestandardowe. Szalunek Superslim wykorzystano m.in. do tymczasowego podparcia konstrukcji stalowej mostu łukowego w Darłowie oraz wysokiej dzwonnicy kościoła w Koninie.

System PAL-MAX, Autostrada A1
Fot. Palisander


Kolejnym systemem przenoszącym duże obciążenia pionowe jest Pal-Max. Używa się go między innymi do konstruowania bramek przejazdowych, pozwalających na prowadzenie prac budowlanych z zachowaniem niezakłóconego ruchu drogowego lub kolejowego. Taką bramkę wykonano ostatnio np. podczas budowy wiaduktu WD2 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 869. Wiadukt w formie ramy żelbetowej budowany jest nad czynną linią kolejową nr 71. Dzięki zastosowaniu systemu Pal-Max ruch pociągów pod nowym obiektem odbywa się bez zakłóceń. Wysoka nośność systemu sprawdziła się również ostatnio jako tymczasowe podparcie stropu istniejącego budynku Centrum Bankowo-Finansowego „Nowy Świat” S.A. w Warszawie, podczas jego rozbudowy o nową część biurową.

System Superslim, Most w Darłowie
Fot. Palisander


Na szczególną uwagę zasługuje system ramowy Rapidshor, który doskonale sprawdził się podczas budowy obiektów inżynieryjnych Autostrady A1. Umożliwia on przenoszenie obciążeń do 80 kN na podporę. Można go łatwo i szybko zmontować, gdyż jego konstrukcja umożliwia wykluczenie z stosowania dodatkowych stężeń, które znacznie wydłużają czas montażu i demontażu podparć przestrzennych. Może on być stosowany na pochyłym podłożu i zróżnicowanych poziomach stropu. Rapidshor w porównaniu z tradycyjnymi systemami wieżowymi umożliwia ograniczenie ilości, a tym samym wagi elementów szalunku do 40%, przy zachowaniu wysokich standardów technicznych i wytrzymałościowych.

Te oraz pozostałe systemy szalunkowe z oferty Palisander, gwarantują wykonanie każdego obiektu, bez względu na jego wielkość, charakter i stopień trudności.

Świat Betonu 3-4/2015

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: