Konsorcjum Porr Polska Infrastructure i Unibep w ramach zadania wykonuje 16 kilometrowy odcinek trasy S8 węzeł Poręba (bez węzła) – początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej w technologii betonowej.
![](imgs_upload/photo/!!!2017/1-2/1.jpg)
Fot. Porr
W budowę zaangażowany jest nie tylko doświadczony zespół pracowników konsorcjum, ale również zaawansowany technologicznie sprzęt. Ogromne wrażenie sprawiają dwie maszyny SP1500 Wirtgen – o całkowitej masie odpowiednio – 72 i 60 ton, tworzą zespół do ekonomicznego układania betonu. Szerokość maksymalna ramion maszyny SP1500 to 15,25 m.
SP1500 jednocześnie może ułożyć warstwę nawierzchni o grubości 40 cm. Na rynku polskim działa tylko kilka firm dysponujących podobnymi rozkładarkami do układania nawierzchni betowej w układzie dwuwarstwowym.
Do tej pory konsorcjum na S-8 Poręba ułożyło 4100 m2 (szer. 10 m) betonu C 35/45 – czyli 1150 m3 betonu C 35/45.
Na kontrakcie wykorzystywane jest także urządzenie do pielęgnacji betonu TCM 180i o szerokości roboczej 18 m i wadze około 18 ton. Wykorzystywana na S8 maszyna do pielęgnacji TCM 180i jest najnowszym tego typu urządzeniem na rynku.
Trasa S8 – więcej niż droga
Długo wyczekiwana nowa budowa tego odcinka uzupełni lukę w Polskiej sieci transportu drogowego. S8 to jedna z najważniejszych tras o planowanej całkowitej długości 560 km, która łączy najważniejsze miasta takie jak Wrocław, Łódź, Warszawę i Białystok. Stara droga krajowa nr 8 była jednym z najbardziej niebezpiecznych odcinków w Polsce ze względu na duże natężenie ruchu, natomiast cała trasa ekspresowa S8 będzie pełnić bardzo istotną rolę w obsłudze ruchu tranzytowego jako fragment międzynarodowej arterii transportowej, czyli drogi E67 biegnącej od Pragi aż po Helsinki.
Podczas planowanego okresu budowy wynoszącego 25 miesięcy, oprócz samego 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej Porr Polska Infrastructure i Unibep zbuduje również dwa węzły drogowe, skrzyżowania, drogi dojazdowe, nawierzchnie, zjazdy, utwardzone pobocza oraz zatoki dla autobusów. Do tego należy dodać roboty mostowe – wzniesienie ogółem 21 obiektów, z których jeden będzie miał aż 103 metry długości. Budowa drogi zostanie uzupełniona stworzeniem systemu odwodnienia zarówno powierzchni drogi, jak i zatok, budową kanalizacji deszczowej i sanitarnej, instalacją ekranów chroniących przed hałasem, poręczy ochronnych, znaków pionowych i poziomych, przestrzeni ogrodzonych płotem oraz oświetlenia dróg.
![](/imgs_upload/photo/!!!2017/1-2/2.jpg)
Praca wre na S8
Fot. Porr
Technologia układania nawierzchni z betonu cementowego C 35/45
Wykonywanie nawierzchni z betonu cementowego C 35/45 rozkładarkami Wirtgen odbywa się w jednym procesie technologicznym w układzie dwuwarstwowym (mokre na mokre). Dzięki zamontowanemu na rozkładarkach deskowaniu przesuwnym (ślizgowym) po przejściu maszyn krawędzie płyty betonowej zostają zaformowane pionowo.
Wbudowanie mieszanki betonowej jest wykonane dwoma rozkładarkami: dolnej warstwy betonu („rdwb”) i górnej warstwy betonu („rgwb”). Rozkładarka wykonująca warstwę dolną grub. 23 cm jest wyposażona w dyblarkę i kotwiarkę, a rozkładarka „rgwb” wykonująca warstwę górną nawierzchni o grub. 5 cm, w mechaniczną zacieraczkę.
Mieszanka betonowa z wytwórni betonu do miejsca wbudowania jest transportowana samochodami samowyładowczymi. Mieszanka betonowa na dolną warstwę betonu jest wysypywana z samochodów przed rozkładarką „rdwb” i przy pomocy koparki warstwa jest wstępnie profilowana.
Mieszanka betonowa na górną warstwę betonu jest podawana przed drugą rozkładarkę przy pomocy taśmociągu zamontowanego nad pierwszą rozkładarką „rdwb”.
![](/imgs_upload/photo/!!!2017/1-2/3.jpg)
Zespół maszyn Wirtgen do układania nawierzchni. Wykorzystywana tam maszyna do pielęgnacji TCM 180i jest najnowszym tego typu urządzeniem na rynku
Fot. Porr
Wbudowywanie do nawierzchni zbrojenia w postaci dybli i kotew odbywa się mechanicznie w strefie roboczej pomiędzy rozkładarkami „rdwb” i „rgwb”. Rozkładarka „rdwb” jest wyposażona w dyblarkę do automatycznego umieszczania dybli w dolnej warstwie betonu, w miejscach szczelin poprzecznych co 5 metrów, równolegle do nawierzchni na połowę głębokości płyty betonowej (dwuwarstwowej). Kotwy są pogrążane także w dolną warstwę betonu za pomocą kotwiarek w odstępach co 1,00 m
w miejscach szczelin podłużnych.
Zespół wibratorów układarki jest wyregulowany w taki sposób, aby zagęszczenie mieszanki betonowej było równomierne na całej szerokości i grubości wbudowywanych warstw. Ruch układarek jest płynny, bez zatrzymań (prędkość jazdy ok. 0,8–1,2 mb/min). Oświetlenie robót w godzinach nocnych odbywa się za pomocą lamp zamontowanych na poszczególnych maszynach zespołu.
Górna powierzchnia świeżo ułożonej mieszanki betonowej jest wykańczana zacieraczką poprzeczną i podłużną zamontowaną na rozkładarce „rgwb”, które działają na całej szerokości układanej nawierzchni. Następnie przy pomocy układu natryskowego zamontowanego na trzeciej maszynie – pomoście roboczym, jest rozprowadzony środek do opóźniania wiązania zaprawy cementowej na powierzchni górnej warstwy betonu. Po upływie odpowiedniego czasu, w zależności od warunków pogodowych z betonu nawierzchniowego jest usuwana szczotką drucianą warstwa niezwiązanej zaprawy. W ten sposób zostaje odsłonięte kruszywo i nadana jest makrotekstura nawierzchni zapewniająca odpowiednią jej szorstkość.
![](/imgs_upload/photo/!!!2017/1-2/4.jpg)
16 kilometrowy odcinek trasy S8 węzeł Poręba (bez węzła) – początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej powstaje w technologii betonowej
Fot. Porr
Po odkryciu kruszywa jest wykonany drugi zabieg pielęgnacyjny betonu środkiem powłokotwórczym dla zabezpieczenia przed odparowywaniem wody.
Po ułożeniu betonu nawierzchniowego, wykonuje się piłami mechanicznymi samojezdnymi z tarczami diamentowymi o grubości 3 mm nacinanie odprężające betonu, poprzez wykonanie dylatacji pozornych poprzecznych i podłużnych. Po poszerzeniu szczelin, wykonywane jest ich wypełnienie profilami elastycznymi (wkładkami) gumowymi lub specjalną masą dylatacyjną zalewaną na gorąco lub na zimno.
Układanie nawierzchni z betonu cementowego wymaga: specjalistycznego sprzętu, wykwalifikowanych pracowników do nadzoru i obsługi maszyn oraz zachowania dużego reżimu technologicznego, począwszy od produkcji mieszanki betonowej napowietrzonej, a skończywszy na cięciu dylatacji nawierzchni.
![](/imgs_upload/photo/!!!2017/1-2/5.jpg)