Koszt budowy terminalu LNG wynosi około 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na około 4,5 mld zł. Inwestycja jest finansowana z kapitału własnego, dotacji unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, a także z kredytów w Europejskim Banku Inwestycyjnym, Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz kredytów komercyjnych.
Zalety terminalu:
- odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie - na taką eksploatację pozwoli terminal LNG na pierwszym etapie,
- budowa terminalu LNG ma szczególne znaczenie w kontekście dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego,
- Polska uzyska dostęp do globalnego rynku LNG - oznacza to znaczne zwiększenie liczby źródeł, z których możliwy będzie import surowca,
- inwestycja jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa energetycznego Polski - jest to pierwszy tego typu projekt infrastrukturalny nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej,
- 75 proc. - stan zaawansowania realizacji inwestycji,
- w ostatnim czasie realizowane są m.in. prace w zbiornikach magazynowych LNG - montaż i spawanie wewnętrznych zbiorników ze specjalnych blach niklowych, zakończenie montażu stalowych konstrukcji pomostów dachowych pod instalacje na obu zbiornikach,
- w części morskiej kontynuowany jest m.in. montaż rurociągów LNG i rozpoczęto próby ciśnieniowe rurociągów stalowych.
Źródło i zdjęcie: KPRM