Budowa największego mostu w Krakowie

Ocena: 0
5845

Nowy most łączący Podgórze z Nową Hutą to największy i najbardziej okazały obiekt inżynierski w Krakowie. To także najtrudniejszy element drogi S7 na odcinku Węzeł Rybitwy – Węzeł Igołomska. Budowa odcinka wschodniej obwodnicy Krakowa rozpoczęła się dwa lata temu. Obiekt mostowy wykonano już w około 82%. Budowanym odcinkiem kierowcy planowo przejadą w lipcu tego roku.

Fot. Strabag

Przeprawę przez Wisłę stanowią 2 nowoczesne mosty o długości 695,5 m i 706 m, po jednym w każdą stronę. Ich konstrukcja składa się z estakad dojazdowych oraz mostu, który za pomocą want podwieszony został do dwóch pylonów w kształcie litery H o wysokości 63 m. Układ podwieszenia zlokalizowano po obu stronach każdej jezdni. Będzie to najdłuższy most w Krakowie i w Małopolsce.

Brzegi Wisły zostały połączone. W pierwszej fazie realizacji scalona została konstrukcja stalowa na wcześniej zabetonowanej części żelbetowej. Nasuwanie mostu odbyło się w dwóch etapach zwieńczonych opuszczeniem konstrukcji na rzędną projektową. Następnie wykonano elementy, które połączą konstrukcję stalową z żelbetową. Przęsło nurtowe wykonywano symetrycznie po obu stronach Wisły w taktach 10 m, podczas których Strabag  wykonał podwieszenie wanty oraz betonowanie segmentu płyty. Obecnie wykonawca rozpoczyna malowanie podpór i ustrojów nośnych. Prowadzone są prace związane z wykonaniem instalacji elektrycznej i kap chodnikowych wraz z montażem elementów wyposażenia. Strabag – generalny wykonawca inwestycji, do wykonania mostu zużył około 7.400 ton stali zbrojeniowej i około 39.000 metrów sześciennych betonu.

Fot. Strabag

Fot. Strabag

Inwestycja przebiega przez wschodnią część miasta Krakowa i łączy dzielnice Bieżanów z Nową Hutą. Docelowo będzie łączyła autostradę A4 z drogą DK-79 oraz umożliwi w perspektywie kontynuację budowy drogi ekspresowej S-7 w północnej części województwa Małopolskiego od Krakowa do południowej granicy województwa Świętokrzyskiego. Pod względem gospodarczym ułatwi dostępność do terenów przemysłowych wschodniej części miasta i dzielnicy Nowa Huta. Odcinek drogi ekspresowej na terenie miasta poprawi dojazd pomiędzy dzielnicami oraz ułatwi transport tranzytowy. Wartość inwestycji wynosi niespełna 530 mln złotych.

Świat Betonu 1-2/2017

 

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: