Ogromną nadzieją na rozwój Lubelszczyzny, zarówno pod kątem turystycznym, jak i handlowym jest budowa mostu przez Wisłę w miejscowościach Solec nad Wisłą – Kamień.
Żelbetowe podpory nowej przeprawy na Wiśle są już prawie w komplecie
Fot. Budownictwo Monolityczne
Most w Kamieniu, bo tak najczęściej jest nazywana inwestycja, powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747, pomiędzy miejscowościami Kamień w województwie lubelskim i Solec nad Wisłą w województwie mazowieckim. W tym miejscu był już kiedyś most, niestety nie służył długo. Wybudowany został w maju 1939 roku przez Ministerstwo Komunikacji. Był to drewniany most dwukierunkowy. Uroczyste otwarcie miało miejsce 10 lipca 1939 roku. Wybuchła II wojna światowa. Od 4 września 1939 roku most w Solcu wchodził w skład odcinka południowego obrony Opola, objętego przez dywizjon rozpoznawczy mjr K. Kułagowskiego z siłami głównymi w rejonie Solec nad Wisłą – Kamień. Działania wojenne doprowadziły do całkowitego zniszczenia mostu.
Nowy most
Przetarg na budowę nowego mostu został ogłoszony po zakończeniu prac projektowych i uzyskaniu pozwolenia na budowę na początku marca 2012 roku. Inwestorem jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle wyniesie ponad 215 mln zł. Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum dwóch firm, w którym liderem jest Energopol – Szczecin S.A. Budowę mostu, obok szczecińskiej spółki, realizuje jako partner konsorcjum firma Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe.
Deskowania Peri wykorzystywane przy wykonaniu podpór mostu
Fot. Budownictwo Monolityczne
Umowa na realizację inwestycji została podpisana pod koniec sierpnia 2012 roku. Kontrakt przewiduje budowę mostu na Wiśle o dł. 1026,6 m i szerokości 19,94 m wraz z budową dróg dojazdowych (drogi wojewódzkiej nr 747) o długości 795 m. Na moście będzie się odbywał ruch dwukierunkowy – zaplanowano pas ruchu, pobocze i ścieżkę dla rowerzystów w każdą stronę. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w wysokości przeszło 125 mln zł. Przewidywany termin oddania obiektu do użytkowania to IV kwartał 2014 roku.
Postęp prac na budowie
Podpory nowej przeprawy na Wiśle są już prawie w komplecie. Wszystkich będzie 11. Rozpoczęła się także produkcja stalowej konstrukcji. Nasuwanie gotowych elementów powinno rozpocząć się po wakacjach.
Obecnie cały czas prowadzone są roboty żelbetowe. Powstają korpusy przyczółków oraz kolejne filary. Konieczny był remont istniejących budowli hydrotechnicznych, które muszą być odtworzone po zniszczeniach powstałych w czasie ostatniej powodzi.
Jednocześnie z pracami żelbetowymi przy filarach mostu firma Gotowski rozpoczęła produkcję konstrukcji stalowej, która tworzyć będzie pomost. Te prace wykonywane są w zakładzie konstrukcji stalowych firmy Gotowski w Bydgoszczy. Gotowe elementy zostaną przetransportowane ciężarówkami na Lubelszczyznę i Mazowsze. Ich ciężar będzie dochodzić do 65 ton. Opracowany jest już projekt montażu. Konstrukcja pomostu będzie montowana po obu stronach Wisły i nasuwana podłużnie z użyciem specjalistycznych siłowników. Ponieważ poszczególne podpory dzieli odległość ponad 100 metrów konieczne będzie wykorzystanie tymczasowego pylonu. Sprawi on, że nasuwany pomost będzie stabilny i nie powinien się uginać. Te prace ruszą po wakacjach.
Inwestycja jest dofinansowana z UE
Fot. Budownictwo Monolityczne
Budowa mostu przez Wisłę w miejscowościach Kamień – Solec nad Wisłą cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród okolicznych mieszkańców, którzy wnikliwie śledzą każdy kolejny etap inwestycji i postęp prac na budowie. Wszystko wskazuje na to, że most powinien być terminowo oddany do użytku. Jeszcze kursuje prom przewożący samochody z jednego brzegu Wisły na drugi, ale jak donoszą okoliczne bociany, będzie to trwało do wiosny 2015 roku.
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4-5 (15) 2013