Pod stokiem Kolorowa w Karpaczu otwarty został 100-metrowy tunel. Jego wewnętrzna powierzchnia została zabezpieczona 10-centymetrową warstwą ognioochronną wykonaną z betonu natryskowego. Inwestycja została zrealizowana przez firmę Skanska.
Projekt tunelu pod stokiem Kolorowa w Karpaczu o wartości 20 mln zł netto, umożliwi wyłączenie największego ruchu samochodów z centrum miasta, a kilometrowy deptak ułatwi odpoczynek i rekreację turystom. Inwestorem przedsięwzięcia był Urząd Miasta w Karpaczu.
"Tunel pobiegnie jedyną drogą w Polsce, nad którą będzie czynny stok narciarski i saneczkowy. Jeszcze tej zimy będzie można zjechać na nartach, praktycznie aż na deptak Karpacza" - mówi burmistrz miasta Bogdan Malinowski.
"Prace przy przebudowie ul. Parkowej rozpoczęliśmy w maju 2011 r. i zakończyliśmy w listopadzie br. - mówi Maciej Ignaciuk, Kierownik Budowy, Skanska. "Ich zakres objął przebudowę ulicy Parkowej na długości 750 m wraz z wybudowaniem tunelu o długości 100 m pod stokiem Kolorowa".
W ramach robót budowlanych Skanska wybudowała od podstaw uzbrojenie podziemne (sieć wodociągową i gazową, sieć kanalizacji deszczowej i sanitarnej.). Nawierzchnia ścieralna jezdni ma powierzchnię 5268 m kw. - dla ochrony mieszkańców przed hałasem została wykonana w tzw. technologii cichej.
W ramach inwestycji powstały także chodniki z kostki betonowej o powierzchni 3400 m kw., 81 miejsc parkingowych, ekrany akustyczne o powierzchni 140 m kw., zbiornik do naśnieżania stoku Kolorowa o pojemności wodnej 200 m sześc. wraz z oprzyrządowaniem oraz przepust nad potokiem Bystrzyk.
Tunel pod stokiem Kolorowa o długości 100 m wykonany został metodą odkrywkową z elementów stalowych VIACON MP200 VBH 19. Tunel składa się z 854 elementów z blachy falistej skręconych za pomocą 18 tys. śrub.
"Na potrzeby ustawienia konstrukcji stalowej wykonaliśmy wykop o objętości 25 000 m sześć., a po zamontowaniu konstrukcji powtórnie zasypaliśmy go 11 500 m sześć. gruntu. Wewnętrzna powierzchnia tunelu - 2065 m kw. została zabezpieczona 10-centymetrową warstwą ognioochronną wykonaną z betonu natryskowego, która zapewnia bezpieczeństwo konstrukcji na wypadek pożaru. Jest to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce" - mówi Maciej Ignaciuk, Kierownik Budowy, Skanska.
Do zabezpieczenia skarp wykopów użyto kotw o łącznej długości 3612 mb, oraz wykorzystano 315 m sześć. betonu natryskowego. Na ścianach oporowych wykonano licówkę z kamienia granitowego gr. 7 cm na powierzchni 500 m kw.
Nowym tunelem w Karpaczu będą mogły przejeżdżać w obie strony autobusy i samochody ciężarowe o wysokości do 4,6 m.
Źródło: Skanska
zdjęcie: www.karpacz.pl
zdjęcie: www.karpacz.pl