Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) pozyskał 250 mln EUR na budowę kolejnego odcinka A1 Toruń - Stryków. Środki w postaci kredytu pochodzą z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).
Kredyt EBI umożliwi zbudowanie 144 kilometrowego odcinka płatnej autostrady dwupasmowej wraz z drogami dojazdowymi na odcinku z Torunia do Strykowa. Jest to już druga umowa kredytowa z EBI na sfinansowanie budowy tego odcinka. Poprzednio EBI przyznał na ten cel kredyt w wysokości 350 mln EUR.
"Środki finansowe EBI przyczynią się do mniejszego zatłoczenia i skrócenia czasu przejazdów, a tym samym do dodatkowej przepustowości, poprawy jakości i zwiększenia bezpieczeństwa na jednej z najważniejszych polskich autostrad. Zwiększy to konkurencyjność gospodarki Polski i podniesie poziom życia jej obywateli" - powiedział László Baranyay, wiceprezes EBI odpowiedzialny za przyznawanie kredytów dla Polski.
"Bank Gospodarstwa Krajowego pełniąc rolę państwowego banku rozwoju, wykonuje zadania zlecone przez rząd. Kredyt finansujący budowę kolejnego odcinka autostrady A1, doskonale wpisuje się w strategię BGK zakładającą zwiększone zaangażowanie banku w rozwój infrastruktury transportowej" - wyjaśnił prezes BGK Dariusz Kacprzyk.
Projekt finansowany przez EBI jest częścią programu budowy 580 kilometrowego odcinka autostrady A1, która jest jednym z priorytetowych korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) - ważnych osi transportowych wykorzystywanych do przewozu około 80 proc. pasażerów i towarów w Unii Europejskiej. Autostrada A1 łączy polski region Morza Bałtyckiego z Austrią przez Czechy i Słowację. Zapewni nowoczesne połączenie tranzytowe pomiędzy Gdańskiem i Wiedniem przez Katowice i Brno.
Sektor transportu jest głównym beneficjentem kredytów EBI w Polsce. Od 1990 r. wysokość współfinansowania EBI dla projektów transportowych osiągnęła około 40 proc. zobowiązań kredytowych banku na rzecz Polski w tym okresie. Dotychczas bank udzielił wsparcia finansowego projektom budowy nowych odcinków autostrad A1, A2, A4 i A6 oraz głównych dróg krajowych na paneuropejskich korytarzach transportowych II, III i VI.
Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania oraz długiemu okresowi spłaty kredytu, BGK będzie mógł skorzystać z niższych kosztów finansowania projektu. BGK, działający w imieniu Krajowego Funduszu Drogowego, jest kredytobiorcą, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - promotorem projektu.
Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych, a którego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej - zwłaszcza w takich dziedzinach, jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.
W 2012 r. EBI przyznał kredyty dla Polski w wysokości 4,4 mld EUR, z czego 2 mld EUR przeznaczono na projekty drogowe (przede wszystkim projekty dotyczące sieci TEN-T).
Bank Gospodarstwa Krajowego to jedyny w Polsce bank państwowy. Od początku istnienia, BGK wspiera społeczno-gospodarcze programy rządowe oraz programy samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego. Obecnie Bank Gospodarstwa Krajowego, zarówno realizuje, jak i jest pomysłodawcą wielu programów służących rozwojowi gospodarczemu Polski. Jest filarem rządowego programu Inwestycje Polskie, w ramach którego organizuje długoterminowe finansowanie projektów inwestycyjnych, w tym inwestycji o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej i interesów państwa.
Prowadzi programy wspierania eksportu oraz programy infrastrukturalne, rozwija system poręczeń i gwarancji. Uczestniczy w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, spółek komunalnych i zakładów opieki zdrowotnej, a także w realizacji programów związanych z poprawą sytuacji na rynku mieszkaniowym i dostępem Polaków do mieszkań. Jest instytucją wiodąca w procesie konsolidacji finansów publicznych oraz w systemie przepływu środków europejskich.
Źródło i zdjęcie: BGK