Astaldi wybuduje nowy terminal dla Kraków Airport

Ocena: 0
4045

Wartość prac wynosi 368,88 mln zł brutto. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki). Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.

Terminal

Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz., co znacznie poprawi komfort podróży pasażerom korzystającym z lotniska. Rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Układ tej strefy ułatwi orientację osobom poszukujących właściwych stanowisk odprawy. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową, przestronną salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 gate’ów. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.

Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.

Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m2 do ponad 56 tys. m2. Budynek będzie miał ponad 250 m długości (obecnie 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.
 
Układ urbanistyczny
 
Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów kubaturowych obudowujących główne ciągi komunikacji pieszej, samochodowej i szynowej. Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.

Układ komunikacyjny

W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych. Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy. Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.

Prace budowlane

Prace budowlane będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektu oraz odcinki dróg będą płynnie włączane do eksploatacji. Realizacja musi być prowadzona w taki sposób, by roboty budowlane nie ograniczyły przepustowości obecnego terminalu oraz umożliwiły ciągły dojazd do obiektów portu.

Astaldi - Generalny Wykonawca

Kontrakt z generalnym wykonawcą jest zabezpieczony gwarancją bankową, ubezpieczeniem wykonawcy od wszelkich ryzyk budowy oraz wysokim systemem kar umownych, m.in. za przekroczenie czasu ukończenia robót. Koncern Astaldi S.p.A. z siedzibą w Rzymie jest liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech i jedną z najważniejszych firm w sektorze budowlanym na świecie. Działa w obszarze infrastruktury transportowej, budownictwa wodnego i energetycznego, a także budownictwa przemysłowego i ogólnego, jako generalny wykonawca, a także jako koncesjonariusz.

Astaldi swoją renomę buduje od ponad 90 lat. W 2011 r. firma Astaldi znalazła się na 89. miejscu wśród 225 najważniejszych firm budowlanych na świecie w rankingu ENR (Engineering News-Record). Notowana na giełdzie w Mediolanie od 2002 r., firma Astaldi zatrudnia ponad 8800 pracowników. Przychody osiągnięte w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld euro, a portfel zamówień wart jest ponad 10 mld euro. Działalność budowlana w zakresie infrastruktury transportowej stanowi core business Koncernu Astaldi.

Firma notuje znaczący wzrost aktywności w dziedzinie budowy portów morskich i lotniczych (dzięki przedsięwzięciom w Rosji - rozbudowa lotniska Pułkowo w Petersburgu i oddanemu do użytku w maju terminalowi lotniczemu Milas-Bodrum w Turcji, który Astaldi zbudowała, a teraz eksploatuje oraz otwartemu dla ruchu w listopadzie lotnisku Henri Coanda w Bukareszcie). W przeszłości Astaldi S.p.A. zbudowała także terminal lotniczy Cluj-Napoca w Rumunii i zrealizowała inne roboty lotniskowe w USA i we Włoszech.

Pierwsze realizacje Astaldi w Polsce przypadają na rok 2009 i wiążą się z zamówieniem na projekt i budowę II linii warszawskiego metra. Od tamtego czasu Astaldi z sukcesem uczestnicy w najważniejszych projektach infrastruktury transportowej w kraju.

Źródło: Kraków Airport
Wizualizacja: Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: