11 kwietnia 2013 r. Kraków Airport i firma Astaldi S.p.A. podpisały umowę na budowę nowego terminalu, przebudowę obecnie istniejącego oraz modernizację wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska.
Wartość prac wynosi 368,88 mln zł brutto. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki). Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.
Terminal
Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz., co znacznie poprawi komfort podróży pasażerom korzystającym z lotniska. Rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Układ tej strefy ułatwi orientację osobom poszukujących właściwych stanowisk odprawy. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.
Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową, przestronną salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu.
Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 gate’ów. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.
Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.
Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m2 do ponad 56 tys. m2. Budynek będzie miał ponad 250 m długości (obecnie 128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.
Układ urbanistyczny
Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów kubaturowych obudowujących główne ciągi komunikacji pieszej, samochodowej i szynowej. Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
Układ komunikacyjny
W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych. Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy. Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.
Prace budowlane
Prace budowlane będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektu oraz odcinki dróg będą płynnie włączane do eksploatacji. Realizacja musi być prowadzona w taki sposób, by roboty budowlane nie ograniczyły przepustowości obecnego terminalu oraz umożliwiły ciągły dojazd do obiektów portu.
Astaldi - Generalny Wykonawca
Kontrakt z generalnym wykonawcą jest zabezpieczony gwarancją bankową, ubezpieczeniem wykonawcy od wszelkich ryzyk budowy oraz wysokim systemem kar umownych, m.in. za przekroczenie czasu ukończenia robót. Koncern Astaldi S.p.A. z siedzibą w Rzymie jest liderem wśród przedsiębiorstw budowlanych we Włoszech i jedną z najważniejszych firm w sektorze budowlanym na świecie. Działa w obszarze infrastruktury transportowej, budownictwa wodnego i energetycznego, a także budownictwa przemysłowego i ogólnego, jako generalny wykonawca, a także jako koncesjonariusz.
Astaldi swoją renomę buduje od ponad 90 lat. W 2011 r. firma Astaldi znalazła się na 89. miejscu wśród 225 najważniejszych firm budowlanych na świecie w rankingu ENR (Engineering News-Record). Notowana na giełdzie w Mediolanie od 2002 r., firma Astaldi zatrudnia ponad 8800 pracowników. Przychody osiągnięte w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld euro, a portfel zamówień wart jest ponad 10 mld euro. Działalność budowlana w zakresie infrastruktury transportowej stanowi core business Koncernu Astaldi.
Firma notuje znaczący wzrost aktywności w dziedzinie budowy portów morskich i lotniczych (dzięki przedsięwzięciom w Rosji - rozbudowa lotniska Pułkowo w Petersburgu i oddanemu do użytku w maju terminalowi lotniczemu Milas-Bodrum w Turcji, który Astaldi zbudowała, a teraz eksploatuje oraz otwartemu dla ruchu w listopadzie lotnisku Henri Coanda w Bukareszcie). W przeszłości Astaldi S.p.A. zbudowała także terminal lotniczy Cluj-Napoca w Rumunii i zrealizowała inne roboty lotniskowe w USA i we Włoszech.
Pierwsze realizacje Astaldi w Polsce przypadają na rok 2009 i wiążą się z zamówieniem na projekt i budowę II linii warszawskiego metra. Od tamtego czasu Astaldi z sukcesem uczestnicy w najważniejszych projektach infrastruktury transportowej w kraju.
Źródło: Kraków Airport
Wizualizacja: Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Wizualizacja: Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.