Łożyska elastomerowe Gumba to produkty dostępne w ofercie firmy Betomax. Są one zbudowane warstwowo tzn. warstwy elastomeru są ułożone naprzemiennie ze stalowymi płytami, co stanowi zbrojenie elementów konstrukcyjnych. Całość jest zwulkanizowana w celu trwałego spojenia zbrojenia z warstwami elastomerowymi.
Oparcie elementów przejazdowych konstrukcji obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, kładki dla pieszych - realizowane jest najczęściej za pośrednictwem elementów elastycznych. Elementami takimi są łożyska elastomerowe. Odporność na obciążenia zapewnia wewnętrzne zbrojenie stalowymi płytami.
Łożyska Gumba wykonane są z kauczuku chloroprenowego CR lub naturalnego NR. Dzięki różnym typom łożysk możliwe jest spełnienie wszelkich wymagań stawianych im na obiektach inżynierskich. Zgodnie z PN-EN 1337-3 łożyska konstrukcyjne elastomerowe posiadają oznakowanie CE potwierdzające spełnienie przez producenta, w tym wypadku firmę Gumba GmbH, szczegółowych wymagań wspomnianej normy. Certyfikat CE nadany łożyskom konstrukcyjnym elastomerowym firmy GUMBA GmbH przez jednostkę notyfikowaną w Unii Europejskiej MPA Stuttgart jednoznacznie potwierdza spełnienie wymogów normy PN EN 1337-3. Jest on dokumentem dopuszczającym wprowadzenie na rynek europejski, w tym polski, łożysk mostowych.
Właściwości elastomeru umożliwiają, do pewnego stopnia, przesuw samego materiału oraz obrót poprzez deformację. W porównaniu do innych typów łożysk posiadają one szczególną zaletę - w wielu przypadkach można zrezygnować z kosztownej konstrukcji z elementami ślizgowymi. Jeśli przesuw wynikający z właściwości łożyska elastomerowego nie jest wystarczający dla danego przypadku, możliwe jest rozszerzenie zakresu funkcjonalności.
Więcej informacji na temat łożysk elastomerowych Gumba dostępnych jest na stronie internetowej firmy Betomax.
Źródło i zdjęcie: Betomax