W dobie intensywnego rozwoju infrastruktury drogowej i budownictwa komunikacyjnego, kluczowe znaczenie ma efektywna stabilizacja i ulepszanie gruntu spoiwami hydraulicznymi. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań dostępnych na rynku jest gama produktów z serii GRUNTAR – hydrauliczne spoiwo drogowe oferowane przez Holcim Polska. Produkt ten znajduje zastosowanie w szerokim zakresie projektów drogowych, kolejowych, przemysłowych i innych, gdzie wymagane jest zastosowanie spoiw do zadań specjalnych. Oferujemy szeroki wybór klas spoiw od Gruntara 5 HRB N1, przez Gruntar 22,5 HRB E3 aż po Gruntar 32,5 HRB E4.

Czym jest Gruntar?
Gruntar to gotowe do użycia spoiwo hydrauliczne, opracowane z myślą o ulepszaniu i stabilizacji gruntów w budownictwie infrastrukturalnym. Jego skład opiera się na klinkierze portlandzkim oraz dodatkach mineralnych, które wpływają pozytywnie na właściwości produktu, odpowiadające za takie parametry jak szybsze osuszanie materiału kontaktowego i prawidłową hydratację związków hydraulicznych.
Spoiwo charakteryzuje się szybkim przyrostem wytrzymałości oraz wysoką wodożądnością, co pozwala na uzyskanie wysokich parametrów nośności wzmacnianej warstwy podbudowy drogowej w krótkim czasie. Co warte podkreślenia – natychmiastowy efekt uzyskania odpowiednich parametrów nośności warstwy, osiąga się dzięki właściwościom osuszającym i wytrzymałościowym GRUNTARA. Spoiwo można zatem stosować w trudnych warunkach gruntowo-wodnych. Efekty są widoczne od razu po wymieszaniu spoiwa z gruntem.
- Gruntar został zaprojektowany jako odpowiedź na realne wyzwania, z jakimi mierzą się dziś inwestycje infrastrukturalne - od trudnych warunków gruntowo-wodnych po presję czasu i kosztów. Dzięki właściwościom osuszającym i szybkiemu przyrostowi wytrzymałości pozwala stabilizować podłoże bez konieczności jego wymiany, co przekłada się zarówno na efektywność techniczną, jak i środowiskową realizowanych projektów - mówi Przemysław Stałowski, Product Manager w Holcim Polska.
Zastosowanie w różnych sektorach
Gruntar znajduje zastosowanie w szerokim zakresie projektów infrastrukturalnych. Dzięki swoim właściwościom osuszającym i wytrzymałościowym sprawdza się wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie mają stabilność podłoża, szybkie uzyskanie nośności oraz trwałość konstrukcji.
- Infrastruktura kolejowa - stabilizacja i ulepszanie gruntów podtorza, wykonywanie warstw ulepszonego podłoża oraz warstw mrozoochronnych, a także osuszanie gruntów w trudnych warunkach gruntowo-wodnych, szczególnie przy modernizacji istniejących linii kolejowych.
- Budowa dróg lokalnych i ekspresowych - stabilizacja podbudów oraz ulepszanie gruntów rodzimych, umożliwiające szybkie osiągnięcie wymaganych parametrów nośności.
- Parkingi i infrastruktura przemysłowa - wykonywanie warstw podbudów i wzmocnień podłoża dla parkingów, placów manewrowych oraz stref przemysłowych i logistycznych, narażonych na wysokie obciążenia eksploatacyjne.
- Rewitalizacja i rekultywacja terenów zdegradowanych - poprawa parametrów gruntów o niskiej nośności bez konieczności ich wymiany, z wykorzystaniem materiałów miejscowych.
- Infrastruktura miejska i komunikacja lokalna - budowa ścieżek rowerowych, chodników oraz ciągów pieszo-jezdnych jako trwałe konstrukcje warstw podbudowy.
- Budowa nasypów - dzięki właściwościom Gruntara można z powodzeniem ulepszać grunty spoiste i budować z nich nasypy lub stosować do zasypek np. sieci kanalizacyjnych.
Zrównoważone budownictwo i efektywność ekonomiczna
Wykorzystanie spoiwa Gruntar niesie ze sobą istotne korzyści zarówno dla środowiska, jak i dla budżetu inwestycji. Dzięki właściwościom osuszającym i hydraulicznym Gruntara możliwe jest ograniczenie potrzeby wymiany gruntu, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 związane z transportem. Technologia stabilizacji, ulepszeń i wzmocnień podłoża może być kojarzona również z dodatkiem materiałów pochodzących z recyklingu. Dodatkowe wykorzystanie hydraulicznych spoiw drogowych Gruntar dla takich materiałów wpływa na efektywne wykorzystanie surowców wtórnych. Odpowiednio dobrane parametry kruszywa i spoiwa, sprzyjają obniżeniu śladu węglowego warstwy.
Optymalizacja dozowania spoiwa hydraulicznego oraz jego szybki przyrost wytrzymałości umożliwiają obniżenie kosztów wykonania warstw konstrukcyjnych, skracając czas realizacji i minimalizując nakłady materiałowe. To rozwiązanie, które łączy trwałość z odpowiedzialnością ekologiczną.
Gruntar od Holcim Polska to nowoczesne narzędzie w rękach projektantów i wykonawców infrastruktury. Jego wszechstronność, wysoka jakość i zgodność z wymaganiami technicznymi sprawiają, że jest idealnym wyborem dla inwestycji drogowych, kolejowych i przemysłowych. To produkt, który wspiera trwałość, efektywność i zrównoważony rozwój – trzy filary nowoczesnego budownictwa.
Więcej informacji na stronie producenta:
https://www.holcim.pl/spoiwo-drogowe-gruntar-225-hrb-e-3


