Sezon urlopowy już rozpoczęty, wakacje zaplanowane. Doświadczenia poprzednich lat wskazują na różne sytuacje klientów biur podróży. Umowa o świadczenie usług z biurem podróży przede wszystkim powinna zostać zawarta w formie pisemnej.
Dla klienta ważnym uprawnieniem jest to, że bez zgody biura podróży może przenieść wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy uprawnienia na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z umowy obowiązki. Przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków jest skuteczne wobec biura podróży, jeżeli klient zawiadomi je o tym przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, w terminie określonym w umowie. Za nieuiszczoną część ceny imprezy turystycznej oraz koszty poniesione przez biuro podróży w wyniku zmiany uczestnika imprezy turystycznej klient i osoba przejmująca jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.
Biuro podróży, które w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część programu, ma obowiązek, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze albo obniżyć cenę imprezy. Jeżeli wykonanie świadczeń zastępczych jest niemożliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraził na nie zgody i odstąpił od umowy, biuro podróży ma obowiązek, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami z tego tytułu, zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej lub do innego uzgodnionego miejsca w warunkach nie gorszych niż określone w umowie. W razie odstąpienia od umowy biuro podróży nie może żądać od klienta żadnych dodatkowych świadczeń z tego tytułu, w szczególności zapłaty kary umownej. Klient natomiast może żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania umowy.
Jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza, że umowa jest wykonywana niezgodnie z zawartą umową, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz biuro podróży. Niezależnie od zawiadomienia, klient może złożyć w biurze podróży reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Jeżeli biuro podróży nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej – w terminie 30 dni od dnia jej zakończenia, uważa się, że uznało reklamację za uzasadnioną.
Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a biuro podróży udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności: wzrostu kosztów transportu albo opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, albo wzrostu kursów walut. Jednak w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona.
Edyta Pisarczyk-Kulon |