Abolicja składek ZUS

Ocena: 0
4524
Składki ZUS, podobnie jak podatki, są traktowane jak należności publicznoprawne. Ich ściągnięcie następuje w trybie egzekucji administracyjnej.
Czyste konto w ZUS czy w urzędzie skarbowym jest bardzo ważne. Mogą przekonać się o tym między innymi przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargach dotyczących środków publicznych czy zawierają kontrakty z podmiotami publicznymi. Konieczne jest wtedy dołączenie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS oraz podatkami.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. i zalegające ze składkami na własne ubezpieczenie za ten okres mogą teraz wystąpić do ZUS o ich umorzenie. Mogą to zrobić zarówno przedsiębiorcy, jak i ich spadkobiercy, którzy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania przedsiębiorcy. Chodzi o składki emerytalne, rentowe, zdrowotne oraz Fundusz Pracy. Na wniosek przedsiębiorcy ZUS umorzy również odsetki za zwłokę naliczone od składek podlegających umorzeniu, opłatę prolongacyjną, opłatę dodatkową, koszty upomnienia oraz koszty egzekucyjne naliczone od należności podlegających umorzeniu.

Co do zasady: termin na złożenie wniosku to 24 miesiące od wejścia w życie ustawy abolicyjnej. Ustawa obowiązuje od 15 stycznia 2013 r. Zatem na złożenie wniosku jest jeszcze trochę czasu. Można z nim bowiem wystąpić do 14 stycznia 2015 roku. Jednak krótszy, roczny termin na złożenie wniosku o umorzenie należności wobec ZUS mają przedsiębiorcy, którym ZUS po 15 stycznia 2013 r. wydał decyzję o podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. oraz o przeniesieniu odpowiedzialności na spadkobiercę lub osobę trzecią. Zatem osoby te muszą podjąć decyzję do 14 stycznia 2014 r. Jeżeli tego nie zrobią, ZUS będzie mógł skutecznie dochodzić zapłaty należności.

Procedura wystąpienia o umorzenie należności ZUS nie powinna sprawiać kłopotu. Osoby, które nie prowadziły działalności w dniu 1 września 2012 roku oraz w dniu złożenia wniosku, muszą wypełnić tylko formularz dostępny na stronie internetowej ZUS albo w każdej placówce ZUS. Natomiast osoby, które w tym czasie działalność prowadziły i kontynuują ją, do wniosku muszą dołączyć „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” – również dostępny w ZUS, oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej przedsiębiorcy, ponadto zaświadczenie lub oświadczenie o udzielonej pomocy de minimis lub oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis.

Edyta Pisarczyk
Autorka jest aplikantką radcowską
Idziemy nr 40 (421), 6 października 2013 r.


PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: