Sześciolatek

Ocena: 0
1768
Bilans sześciolatka jest bardzo ważny – ocenia gotowość dziecka do edukacji szkolnej.
W rozwoju fizycznym zmieniają się proporcje ciała, dzieci optycznie chudną i wydłużają się. Średnia dla chłopców i dziewcząt to około 21 kg i 117 cm. Ale w normie znajdą się zarówno dzieci drobne: 17 kg i 110 cm, jak i te większe: 29 kg i 128 cm.

Rodzice często niepokoją się znaczną ruchliwością dziecka, myśląc wtedy o ADHD. Warto pamiętać, że żywiołowość jest cechą tego wieku. Wymaga czujności, bo sześciolatki są nadmiernie śmiałe i chętne do wspinaczek, skoków, szybkiej jazdy na rowerze. Zwłaszcza chłopcy chcą sprawdzić swoje możliwości i umiejętności i nie myśląc o niebezpieczeństwie, podejmują ryzykowne zabawy. Dla rodziców to trudne i wymaga mądrego planowania czasu i organizowania go bezpiecznie: kaski rowerowe, odpowiednio zabezpieczone place zabaw, nadzór z odległości, nazywanie zagrożeń. Aktywność jest dla lekarza normą rozwoju. Na bilansie mamy okazję sprawdzić także koordynację ruchów, samodzielność, koncentrację, wiodącą rękę, sposób wykonywania poleceń złożonych, rozwój mowy i relacji, a także ostrość słuchu i wzroku, co jest podstawą dobrego korzystania z zajęć szkolnych. Ważna jest prawidłowa postawa ciała, bo wiele godzin dziecko spędzi w ławce. Wychwycenie minimalnej skoliozy czy płaskostopia daje szansę ustalenia ćwiczeń korekcyjnych, by wada się nie pogłębiała.

Biologicznie to czas wymiany zębów mlecznych na stałe, powód do dumy, ale także dolegliwości bólowych w jamie ustnej, czasem towarzyszącej infekcji kataralnej, a w związku z tym – rozdrażnienia, lęku, konieczności adaptacji do nowej sytuacji. Spokój i radość rodziców są bardzo pomocne. Niecierpliwość „kiedyż ten ząb wypadnie” lub złość na humory dziecka prowokują do nasilenia złości i buntu.

Sprawne manualnie dziecko lubi i dobrze rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb oraz maluje. Może mieć jeszcze problem z pisaniem. Znakomicie opowiada. Lubię zadawać na bilansie pytanie: „Co najbardziej lubisz robić w domu?”. Dramat, jeżeli odpowiedź brzmi: „Oglądać TV lub grać na komputerze”. To prędzej czy później da problemy szkolne i wychowawcze, też emocjonalne i w relacjach z innymi. Świetnie dla rozwoju wróży odpowiedź: „Grać w piłkę z tatą, budować miasto z klocków z bratem, gotować z mamą”. To szansa właściwego kształtowania relacji, wyobraźni, koncentracji i zdobywania nowych umiejętności.

Od bilansu czterolatka nastąpił znaczny rozwój intelektualny i zakończył się rozwój mowy dziecka. Wszystkie głoski powinny brzmieć prawidłowo, a wypowiedzi – logicznie i poprawnie gramatycznie. Sześciolatek chce udowadniać swoje decyzje, stawia hipotezy, dyskutuje, odsłania wielką wyobraźnię i fantazję. Dziecko zaczyna interesować się światem przyrody oraz zawodami, jest bardzo ciekawe świata, poznaje nowe przedmioty i ich własności. Dorosło do współpracy w zespole. Często sześciolatki bawią się w kilkuosobowych grupach, z podziałem na role. Dobry rozwój emocjonalny, intelektualny i zdolność koncentracji umożliwia korzystanie z udziału w zajęciach edukacyjnych.

Grażyna Rybak - specjalista chorób dzieci
Idziemy nr 37 (418), 15 września 2013 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: