Obecnie branża budowlana jest w dość trudnej sytuacji, a analitycy rynkowi wskazują na dalsze pogarszanie się kondycji w 2013 roku. Powstaje więc wyjątkowa potrzeba dbałości o płynność finansową i eliminacji potencjalnych zatorów płatniczych.
Zatory płatnicze, szczególnie na rynku budowlanym, to prawdziwa plaga w dobie kryzysu. Brak płynności finansowej ogranicza lub wręcz uniemożliwia działanie wielu firm. Aby temu zapobiec należy na dość wczesnym etapie decydować się na skierowanie wierzytelności do windykacji polubownej - wyspecjalizowanej firmy zewnętrznej, a jeżeli taki proces nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, konicznym jest przystąpienie do procesu sądowego, a w dalszej kolejności do egzekucji komorniczej. Trzeba pamiętać, że nawet nasz długoletni kontrahent może nagle wpaść w kłopoty i na skutek braku płatności, pogorszyć istotnie sytuację finansową naszego przedsiębiorstwa.
Intrum Justitia sugeruje poniższą listę dziesięciu działań, które mogą pomóc przedsiębiorstwom w samodzielnej poprawie ich sytuacji:
1. Opracuj i wprowadź dobrą politykę kredytową, aby zarządzać ryzykiem i zwiększyć przychody.
2. Stosuj regularnie wszystkie procedury w procesie zarządzania kredytem.
3. Upewnij się, że dobrze zidentyfikowałeś klienta, z którym prowadzisz interesy.
4. Dokonaj jasnych ustaleń z klientem, określ wszystkie warunki prowadzenia interesów.
5. Połącz starania działów sprzedaży, marketingu oraz finansów w celu unikania zaległości
płatniczych.
6. Wdrażaj regularne kontrole danych adresowych i rejestrowych klientów.
7. Monitoruj informacje gospodarcze i branżowe oraz wypłacalność kluczowych klientów.
8. Wprowadź system szybkich przypomnień, naliczaj odsetki za spóźnione wpłaty.
9. Zawsze rozbudowuj i równoważ strukturę klientów.
10. Nigdy nie czekaj, podejmuj natychmiastowe działania w celu uzyskania zapłaty.
Intrum Justitia bezpłatnie udostępnia na swojej stronie internetowej www.intrum.pl raport z badania płatności w krajach europejskich (European Payment Index) w 2012 roku. Poniżej przedstawiamy wybrane tabele.
W porównaniu z rokiem 2011, opóźnienia płatności wzrosły we wszystkich sektorach. Opóźnienia należności od klientów indywidualnych i firm wzrosły odpowiednio o 6 i 5 dni, od sektora publicznego o 1 dzień.
Rośnie procent utraconych należności – w 2012 roku jest on najwyższy na przestrzeni ostatnich 5 lat.
W tym roku kryzys, jaki dotknął branże transportową, budowlaną i wielu producentów, był często zaskoczeniem. Odbiorcy, którzy dotąd płacili regularnie, nagle przestali być wypłacalni. To była lekcja dla polskich przedsiębiorców, którzy zaczęli wnikliwiej weryfikować potencjalnych kontrahentów i przyspieszyli proces przekazywania wierzytelności do firm windykacyjnych.
Następuje też pewne załamanie działalności firm factoringowych. Wpływ tych czynników przełożył się bezpośrednio na przekazywanie wierzytelności do wyspecjalizowanych firm windykacyjnych. Procesowanie w postępowaniu sądowym przynosi bardzo dobre rezultaty. Są one jednak odsunięte w czasie i wiążą się z kosztami, które trzeba wyłożyć na początku procesu.
Z badań wynika, że w 2012 roku przedsiębiorcy wybrali windykację należności w firmach zewnętrznych. Ten trend jest również charakterystyczny w windykacji międzynarodowej. Intrum Justitia obsługuje zlecenia zarówno od firm polskich, jak również portfel zleceń zagranicznych. Wierzytelności przekazywane do procesu windykacji międzynarodowej są obarczone zdecydowanie niższą wiekowością. Badania wskazują, że trzy miesiące w opóźnieniach płatności to graniczny moment do windykacji należności, bo po tym czasie szanse na ściągnięcie płatności bardzo spadają. Wybierając firmę windykacyjną, z którą chcemy współpracować, powinniśmy zwrócić uwagę (poza sprawdzeniem efektywności windykacji), czy firma posiada również sprawnie działającą kancelarię prawną, a także produkty, takie jak weryfikacja potencjalnych kontrahentów w terenie.
Podczas badania EPI zapytano przedsiębiorców o konsekwencje opóźnionych płatności dla ich firm: 36% wskazało dodatkowe koszty odsetkowe, 51% – utratę dochodów, 40% stwierdziło, że opóźnione płatności utrudniają rozwój ich firmy. Wyniki ósmej edycji EPI wskazują, że przedsiębiorstwa usiłują radzić sobie z problemem płynności poprzez skracanie terminów płatności. Przeciętny termin płatności w umowach zawieranych pomiędzy przedsiębiorstwami uległ skróceniu z 36 do 32 dni. Płatności są nadal opóźnione przeciętnie o 20 dni.
Twój głos się liczy!
Jeśli chcą Państwo wziąć udział w tworzeniu przyszłorocznych wyników European Payment Index, można to zrobić wypełniając ankietę w Intrum.
Intrum Justitia Sp. z o.o. zajmuje się zarządzaniem wierzytelnościami. Ma swoje biura w 20 krajach Europy i dodatkowo współpracuje z agencjami na całym świecie. Korzystając z ponad 80 letniego doświadczenia biur europejskich, firma stworzyła pełen pakiet usług, także w sektorze B2B windykacji międzynarodowej.
www.intrum.pl
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 6 (12) 2012