Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego

Ocena: 0
3049
W sierpniu 1998 r. zawiązała się grupa inicjatywna złożona z liderów polskiego rynku betonu towarowego i reprezentantów zaplecza surowcowego i technicznego branży.

Dzięki staraniom założycieli w 1999 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia zarejestrował Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce. Do 16 członków założycieli stopniowo dołączały kolejne firmy produkujące beton towarowy, jak również inni przedstawiciele szeroko pojętego zaplecza surowcowego, technicznego, technologicznego wspierającego ten przemysł. Obecnie Stowarzyszenie zrzesza 42 firmy – Członków Wspierających. Podstawowym celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów zrzeszonych w nim Członków oraz wszechstronne działanie na rzecz podnoszenia poziomu produkcji, jakości i zbytu betonu towarowego.

Działania Stowarzyszenia skupiają się wokół:
  • promocji betonu konstrukcyjnego i jego producentów poprzez wystawy, publikacje, kontakty zagraniczne,
  • kierunkowania standardów normalizacyjnych i certyfikacyjnych,
  • doskonalenia poziomu technicznego i technologicznego, w oparciu o szkolenia wewnętrzne.
Od 2001 roku Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce jest członkiem ERMCO (European Ready Mixed Concrete Organisation). Europejska Organizacja Betonu Towarowego ERMCO  została powołana do życia w 1967 roku, zrzesza narodowe stowarzyszenia betonu towarowego głównie z krajów europejskich. Organizacja ta, angażuje się w tworzenie nowych rozwiązań dla branży betonu towarowego w oparciu o tzw. Kody Europejskie oraz normy i standardy dla betonu i konstrukcji betonowych. Ponadto wdraża działania na rzecz odpowiedzialności biznesu w odniesieniu do środowiska – zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. ERMCO reprezentuje także producentów betonu towarowego w instytucjach Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim w Europejskim Komitecie Normalizacyjnym CEN (Commité Européen de Normalisation).

Reakcją Stowarzyszenia na nieprawidłowości i utrudnienia towarzyszące wytwarzaniu i dystrybucji betonu towarowego w Polsce jest kampania „Dobry Beton”. Chodzi o powszechne ignorowanie nowatorskich rozwiązań, jakie proponuje europejska norma PN-EN 206-1 „Beton ...” – zarówno przez projektantów budowlanych, jak i zamawiających mieszankę betonową. Chodzi także o regulacje prawne, dyskryminujące beton towarowy jako wyrób budowlany, ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa konstrukcji. Rynek często traktowany jest jako platforma dla nieuczciwej konkurencji z pogranicza szarej strefy gospodarczej. Określona grupa producentów nie dotrzymuje reżimów technologicznych, do wyrobu wykorzystuje pozaklasowe kruszywa, stosuje ekwiwalent cementu w ilościach niedopuszczalnych czy też zaniża pojemność ładunku. W konsekwencji, najwięcej traci klient, przeważnie – nieświadomy i bezradny wobec takich praktyk. W odpowiedzi Stowarzyszenie corocznie wskazuje wzorce godne naśladowania, czyli – liderów branży – wytwórnie betonu towarowego, wyposażone w zautomatyzowany węzeł produkcyjny sterowany komputerem, odpowiadający aktualnym standardom Unii Europejskiej. Wymaga się, by węzeł był zintegrowany z blokiem podgrzewania komponentów oraz stacją recyklingu. Kandydaci muszą ponadto dysponować kompetentnym personelem, korzystać z certyfikowanych źródeł zaopatrzenia w surowce, udowodnić skuteczność receptur betonu zanim wypuszczą go na rynek, prowadzić systematyczną autokontrolę jakości wszystkich sprzedawanych sortymentów towarowych, dokumentować stan sprawności urządzeń, także – przebieg produkcji i ciągłość sprzedaży oraz dbać o środowisko w swoim otoczeniu.

www.spbt.pl

Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 4 (11) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: