W sierpniu 1998 r. zawiązała się grupa inicjatywna złożona z liderów polskiego rynku betonu towarowego i reprezentantów zaplecza surowcowego i technicznego branży.
Dzięki staraniom założycieli w 1999 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia zarejestrował Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce. Do 16 członków założycieli stopniowo dołączały kolejne firmy produkujące beton towarowy, jak również inni przedstawiciele szeroko pojętego zaplecza surowcowego, technicznego, technologicznego wspierającego ten przemysł. Obecnie Stowarzyszenie zrzesza 42 firmy – Członków Wspierających. Podstawowym celem Stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów zrzeszonych w nim Członków oraz wszechstronne działanie na rzecz podnoszenia poziomu produkcji, jakości i zbytu betonu towarowego.
Działania Stowarzyszenia skupiają się wokół:
- promocji betonu konstrukcyjnego i jego producentów poprzez wystawy, publikacje, kontakty zagraniczne,
- kierunkowania standardów normalizacyjnych i certyfikacyjnych,
- doskonalenia poziomu technicznego i technologicznego, w oparciu o szkolenia wewnętrzne.
Reakcją Stowarzyszenia na nieprawidłowości i utrudnienia towarzyszące wytwarzaniu i dystrybucji betonu towarowego w Polsce jest kampania „Dobry Beton”. Chodzi o powszechne ignorowanie nowatorskich rozwiązań, jakie proponuje europejska norma PN-EN 206-1 „Beton ...” – zarówno przez projektantów budowlanych, jak i zamawiających mieszankę betonową. Chodzi także o regulacje prawne, dyskryminujące beton towarowy jako wyrób budowlany, ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa konstrukcji. Rynek często traktowany jest jako platforma dla nieuczciwej konkurencji z pogranicza szarej strefy gospodarczej. Określona grupa producentów nie dotrzymuje reżimów technologicznych, do wyrobu wykorzystuje pozaklasowe kruszywa, stosuje ekwiwalent cementu w ilościach niedopuszczalnych czy też zaniża pojemność ładunku. W konsekwencji, najwięcej traci klient, przeważnie – nieświadomy i bezradny wobec takich praktyk. W odpowiedzi Stowarzyszenie corocznie wskazuje wzorce godne naśladowania, czyli – liderów branży – wytwórnie betonu towarowego, wyposażone w zautomatyzowany węzeł produkcyjny sterowany komputerem, odpowiadający aktualnym standardom Unii Europejskiej. Wymaga się, by węzeł był zintegrowany z blokiem podgrzewania komponentów oraz stacją recyklingu. Kandydaci muszą ponadto dysponować kompetentnym personelem, korzystać z certyfikowanych źródeł zaopatrzenia w surowce, udowodnić skuteczność receptur betonu zanim wypuszczą go na rynek, prowadzić systematyczną autokontrolę jakości wszystkich sprzedawanych sortymentów towarowych, dokumentować stan sprawności urządzeń, także – przebieg produkcji i ciągłość sprzedaży oraz dbać o środowisko w swoim otoczeniu.
www.spbt.pl
Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 3 (10) 2012