Sieć priorytetem dla programu budowy dróg

Ocena: 0
3126
Polski Kongres Drogowy poparł projekt ogłoszenia już w tym roku przetargów na kilka kluczowych dróg ekspresowych i zasadę priorytetu dla realizacji całych ciągów i domykania w ten sposób sieci drogowej. Wskazał równocześnie potrzebę uzupełnienia wykazu o dodatkowe, spełniające kryteria odcinki.

Fot. Budownictwo Monolityczne

Wykaz zadań, na które GDDKiA może ogłosić przetargi już w tym roku, choć będą finansowane ze środków UE w latach 2014–2020, zawiera projekt nowej uchwały Rady Ministrów, zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program budowy dróg krajowych na lata 2011–2015”. Proponowany, nowy załącznik nr 5 do obowiązującego Programu zawiera listę dróg (m.in. S3 na odcinku Sulechów-Lubawka, S5 między Poznaniem a Wrocławiem,S7 na odcinkach Olsztynek-Miłomłyn i Nidzica-Napierki oraz od Radomia do Skarżyska i dalej z Chęcin do granicy woj. świętokrzyskiego, S-17 od Zakrętu do Kurowa, S-19 w okolicy Lublina i Rzeszowa), których budowa ma kosztować łącznie 32,1 miliardów złotych.

W przesłanej do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospo-darki Morskiej opinii PKD poparł działania dla zapewnienia ciągłości na rynku inwestycji drogowych oraz wydawania środków z nowego budżetu Unii Europejskiej. Jednocześnie zwrócił uwagę, że z powodu braku odniesienia do całości planów inwestycyjnych w okresie 2014–2020, trudno ocenić na ile umieszczenie danych odcinków w załączniku nr 5 wynika z planowego, opartego na inżynierskich kryteriach rozwoju sieci, a na ile ze stopnia zaawansowania przygotowań inwestycji. W opinii zwraca się też uwagę, że choć wszystkie wymienione w załączniku odcinki są niezbędne, warto rozważyć harmonogram ich realizacji. Przykładowo, mając w pamięci uciążliwości przebudowy S8 Piotrków – Rawa Mazowiecka „pod ruchem”, można rozpatrzeć przesunięcie zadania Radziejowice-Paszków do momentu ukończenia odcinków łódzkich S8 i A1, aby ruch ciężarowy w kierunku Wrocławia i Czech przeniosły drogi A2/A1/S8.

Proponowana lista powinna również – zdaniem PKD – być rozszerzona o kilka przedsięwzięć inwestycyjnych, których pilne rozpoczęcie uzasadnione jest wyjściowymi kryteriami, takimi jak przewidywane wykorzystanie (tj. prognozowany ruch po oddaniu do użytku) i ciągłość trasy (efekt sieci). Do takich inwestycji należą: Południowa i Wschodnia Obwodnica Warszawy, krótki odcinek S5 od A1 do obwodnicy Świecia – potrzebny do uzyskania efektu sieci, krótki odcinek S12 od Kurowa (węzeł na S17) do mostu w Puławach jako cześć zadania Zakręt – Kurów (obecnie korzyści tranzytowe mostu puławskiego są niewykorzystane). Na drodze S7 priorytetem powinna stać się obwodnica Słomnik i wlot do Krakowa, bez czego efekt ruchowy przewidzianego do realizacji odcinka Jędrzejów - granica województwa świętokrzyskiego będzie zniwelowany. Stosunkowo niewielkie (przy skali całego programu) są też tak potrzebne inwestycje jak dobudowanie drugiej jezdni na istniejących jednojezdniowych obwodnicach Gorzowa Wielkopolskiego i Międzyrzecza i dokończenie budowy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego, co pozwoli racjonalnie wykorzystać istniejący północny odcinek obwodnicy.

Stanowisko Polskiego Kongresu Drogowego uwzględnia opinie nadesłane do stowarzyszenia przez członków i sympatyków, na skrzynkę pocztową opinie@pkd.org.pl. Jedno z takich autorskich opracowań, zawierające znacznie dalej idące propozycje, zostało również przekazane do MTBiGM.

www.pkd.org.pl

Budownictwo Monolityczne, nr 2-3 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: