Przyszłość w betonie

Ocena: 0
7850

Wywiad z Piotrem Ruseckim, członkiem Zarządu Cemex Polska, Dyrektorem Pionu Betonu

Budownictwo Monolityczne: Kołem zamachowym gospodarki Polski po wstąpieniu do UE jest rozwój infrastruktury drogowej, współfi nansowanej ze środków spójności. Jaki jest udział fi rmy Cemex w tych działaniach?

Piotr Rusecki: Cemex uczestniczy w projektach infrastrukturalnych od początku swego istnienia na rynku polskim tj. od 2005 roku, wtedy to staliśmy sie dostawcą materiałów budowlanych i usług na potrzeby projektu Autostrady A1. Od tego czasu aktywnie uczestniczymy w większości projektów drogowych w Polsce.

BM: Jaki jest udział procentowy budownictwa inżynieryjnego w obrotach fi rmy? Jak te dane wyglądały w przeszłości i jakie są perspektywy?

PR: Udział procentowy budownictwa inżynieryjnego podwoił się w odniesieniu do roku 2009. Myślę, że perspektywy są dobre na następnych kilka lat. Jednakże musimy pamiętać, że program budowy dróg nie będzie trwać wiecznie, a jego ostateczna faza uzależniona jest od alokacji unijnych środków pomocowych.

BM: Ostatnio firma Cemex wygrała kilka kontraktów odnośnie dróg i nawierzchni betonowych. Proszę opowiedzieć o tych inwestycjach.

PR:
Cemex jest dostawcą betonu oraz cementu na potrzeby budowanych autostrad A4 oraz A1. Łącznie, do budowy odcinków, które obejmują najnowsze kontrakty Cemex dostarczy ok. 380 tys. m3 betonu. Kontrakt związany z zapewnieniem betonu do budowy autostrady A4 dotyczy odcinka od Tarnowa (węzeł Krzyż) do Rzeszowa (węzeł Rzeszów Zachodni) i obejmuje dostarczenie 256 tys. m3 betonu klas B15, B25, B35, B50 oraz B60. Budowany odcinek autostrady będzie liczył ponad 70 km i połączy Podkarpacie z Małopolską. Stanie się wygodnym ciągiem komunikacyjnym pomiędzy stolicą województwa podkarpackiego – 180-tysięcznym Rzeszowem a liczącym 115 tys. mieszkańców Tarnowem.

BM: Dlaczego w Polsce wciąż tak mało buduje się dróg betonowych? Czy coś ma się zmienić w tym względzie?

PR: To jest bardzo dobre pytanie. Myślę, że jest kilka powodów, pierwszym z nich jest tradycja oraz struktura branży. Drugim powodem jest mylny stereotyp, że drogi asfaltowe są znacznie tańsze od betonowych. W praktyce nie jest prawdą, że drogi asfaltowe są tańsze od betonowych. Dotyczy to zarówno kosztów na etapie inwestycyjnym jak i eksploatacyjnym.

BM: Skoro mówimy o budownictwie inżynieryjnym, czy to prawda, że w Polsce brakuje odpowiedniego piasku i kruszyw do tego typu inwestycji i musimy je importować?

PR: Nie jest to kwestia braku surowców tylko wytycznych dotyczących uziarnienia. Drogownictwo wymaga innych frakcji niż pozostałe segmenty branży budowlanej. Wystarczyłoby zmienić wytyczne i problem ten praktycznie przestałby istnieć.

BM: Jaki, Pana zdaniem, będzie wpływ ograniczenia emisji dwutlenku węgla dla rynku cementowego w Polsce?

PR: Widzę tutaj wiele implikacji, jedną z nich będzie zmiana asortymentu oferowanych produktów na korzyść cementów z dodatkami. Drugą może być zwiększenie stosowania paliw alternatywnych w procesie wypalania klinkieru które pozytywnie wpłynie na bilans CO2, ale może podrożyć koszty produkcji, co przełoży się nieuchronnie na ceny produktów cementowych.

BM: Czy firma Cemex oferuje jakieś nowe produkty czy technologie, ograniczające emisję CO2?

PR: Oczywiście, oferujemy cementy z dodatkami Cem II i Cem III oraz betony o niskim śladzie węglowym. Dobrym przykładem jest produkt o nazwie XtraBET. XtraBET to rodzina betonów o wyższej wytrzymałości długoterminowej. Zwiększenie wytrzymałości długoterminowej możliwe jest dzięki doborze odpowiednich spoiw i zastosowaniu takich rozwiązań recepturowych, które powodują znacznie wyższy przyrost wytrzymałości w późniejszym okresie dojrzewania. Dzięki temu wytrzymałość XtraBET rośnie znacząco nawet w okresie 90–360 dni. W produkcji XtraBET emisja CO2 została ograniczona o ponad 30%. Zatem wybudowanie czterech obiektów w stanie surowym z XtraBET to taka sama emisja CO2 do atmosfery, jak w przypadku trzech takich samych obiektów wybudowanych z betonu tradycyjnego. Zakres zastosowań produktów serii XtraBET jest taki sam, jak w przypadku betonów zwykłych: fundamenty (ławy, ściany, płyty), schody, posadzki, stropy i wieńce. Ponadto produkty serii XtraBET mogą być produkowane we wszystkich klasach wytrzymałości na ściskanie oraz ekspozycji w zależności od potrzeb klienta.

BM: Co dokładnie znaczy hasło „zrównoważony rozwój” dla firmy Cemex?

PR: Zrównoważony rozwój może mieć różne znaczenie dla różnych osób. Dla klientów oznacza to oferowanie innowacyjnych produktów na każdym rynku, który obsługujemy. Dla społeczności, w których prowadzimy działalność, oznacza to bycie dobrym sąsiadem oraz firmą dobrze zarządzającą środowiskiem. Dla naszych pracowników oznacza to dążenie do stworzenia środowiska pracy z zerową liczbą wypadków, zapewnianie konkurencyjnych wynagrodzeń i świadczeń oraz oferowanie atrakcyjnych możliwości realizowania kariery. Wiemy, że będziemy dobrze funkcjonować jako fi rma tylko wtedy, kiedy będziemy prowadzili aktywny dialog z naszymi interesariuszami.

BM: Czy Pana zdaniem wprowadzenie znaku Pewny Cement ograniczy produkcję cementu o złej jakości?

PR:
Mam nadzieję że tak, ponieważ jest to bardzo dobra inicjatywa, która ma na celu budowę świadomości oraz ochronę konsumenta przed wadliwymi produktami poprzez wdrożenie ujednoliconego znaku, atrybutu wysokiej jakości. Firma Cemex Polska otrzymała prawo do posługiwania się znakiem „Pewny Cement”. Decyzja Kapituły Znaku „Pewny Cement” to wynik uczestnictwa Cemex-u w programie, którego inicjatorem jest Stowarzyszenie Producentów Cementu w Polsce. Wydanie Cemex-owi certyfi katu „Pewny Cement” poprzedzone zostało drobiazgową procedurą kontrolną, której firma poddała się dobrowolnie, deklarując chęć uczestnictwa w programie. Podjęte czynności potwierdziły zgodność z normami oraz wysokie wskaźniki jakości wyrobów. Kontrola powtarzana będzie przez zespół ekspertów raz w roku, natomiast produkty dostępne na rynku będą sprawdzane raz na pół roku. Celem kampanii „Pewny Cement” jest wspieranie produktów o najwyższej gwarantowanej jakości oraz ostrzeganie i ochrona konsumenta przed wyrobami, które nie spełniają wymagań normowych. Realizacji założeń służy wprowadzenie ujednoliconego, czytelnego znaku potwierdzającego wysoką jakość produktu.

BM: Ostatnio coraz większą wagę przywiązuje się do BHP w zakładach pracy i na budowach. Jak ta kwestia wygląda w firmie Cemex?

PR: BHP dla nas jest klarownym priorytetem. Przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy oraz ich stałe propagowanie oraz regularne szkolenia wszystkich pracowników, w tym jakże ważnym temacie, są częścią naszej kultury organizacyjnej. Zaryzykuję stwierdzenie, ze Cemex wyznacza trendy i kreuje wzorce w zakresie BHP w naszej branży. Cementownia Chełm otrzymała Regionalną Nagrodę Cemex w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w 2009 roku w kategorii Zakłady Cementowe w Regionie EMEA Cemex (Europa, Azja i Afryka). Następnie znalazła się na pierwszym miejscu w zakresie BHP otrzymując Globalną Nagrodę Cemex (Best Safety Performance i Most Improved Safety Performance). Nagrody otrzymały zakłady, które osiągnęły zerowy poziom wypadków w roku 2009, uzyskały wysoki wynik Auditu BHP oraz wykazały się ponadprzeciętnymi inicjatywami w zakresie BHP.

BM: Jaka grupa produktów z oferty Cemex najszybciej się rozwija i najlepiej rokuje na przyszłość?

PR: Myślę, że produkty skierowane do segmentu drogownictwa, w tym cementy HSR. Wiążemy również duże nadzieje z produktami o niskim śladzie węglowym oraz z produktami poprawiającymi fi zykę budowli np. betony i zaprawy o niskim współczynniku przewodzenia ciepła.

BM: Jakie usługi zamierza rozwijać firma Cemex?

PR: Ofertę wytwarzania betonu bezpośrednio na projektach budowlanych mamy już w naszym portfolio od 10 lat, obecnie posiadamy 8 wytwórni mobilnych, których główną zaletą jest krótki czas montażu i demontażu oraz możliwość stacjonowania bezpośrednio na placu budowy. Węzły mobilne Cemex znakomicie radzą sobie w miejscach wymagających podporządkowania się trudnym warunkom środowiskowym np. gdy jest ograniczony dostęp do wody i energii, a także restrykcyjnym zasadom obowiązującym na danym terytorium (np. teren jednostki wojskowej), czy też podczas ciągłego betonowania. Teraz chcemy się skupić na promocji nawierzchni betonowych w Polsce.

BM: Bardzo dziękuję za rozmowę.
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: