Polska jest pierwszym krajem Unii Europejskiej, który otrzymał decyzje zatwierdzające dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2014 - 2020 dla 11 projektów drogowych. 16 marca 2016 r. Komisja Europejska zatwierdziła 10 dużych projektów drogowych z Polski. Ich łączna wartość to 3,3 mld EUR, zaś kwota dofinansowania to 1,68 mld EUR.
Wcześniej, 12 lutego 2016 r., Komisja Europejska wydała pierwszą decyzję - zatwierdziła duży projekt drogowy, budowę drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów na odcinku w. Lublin Sławinek - w. Lublin Węglin (fragment zachodniej obwodnicy Lublina), o wartości 149,6 mln EUR.
Łącznie dofinansowanie otrzymało 11 projektów o długości 340 km. Ich całkowita wartość to 3,46 mld EUR (ponad 14 mld zł), zaś dofinansowanie unijne wynosi 1,75 mld EUR (ponad 7 mld zł).
"Cieszę się, że dzięki bardzo dobremu przygotowaniu wniosków aplikacyjnych i wspólnej pracy jednostek resortu Infrastruktury i Budownictwa: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a także Ministerstwa Rozwoju, udało nam się - jako pierwszemu krajowi - uzyskać decyzję o przyznanym dofinansowaniu aż dla 11 dużych projektów drogowych, tak ważnych z punktu widzenia spójności komunikacyjnej" - podkreślił minister Andrzej Adamczyk.
Wśród projektów, które otrzymały decyzję o przyznanym dofinansowaniu, znajdują się 3 odcinki drogi ekspresowej S3 (odc. Sulechów - Nowa Sól, Nowa Sól - Kaźmierzów oraz Kaźmierzów - Legnica), odcinek S5 Korzeńsko - Wrocław, 3 projekty obejmujące budowę drogi ekspresowej S7 (odc. Miłomłyn - Olsztynek, Chęciny - Jędrzejów oraz Kraków w. Igołomska - węzeł Christo Botewa), 2 projekty z zakresu budowy drogi S8 (odc. węzeł Marki - węzeł Radzymin Płd oraz Wiśniewo - Jeżewo), a także projekt dotyczący budowy drogi ekspresowej S51 Olsztyn - Olsztynek.
Projekty otrzymały dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w ramach osi priorytetowej III - Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oraz dla projektu budowy drogi S51 Olsztyn - Olsztynek w ramach osi priorytetowej IV - infrastruktura drogowa dla miast, działanie 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.
Źródło i zdjęcie: GDDKiA