W listopadzie br. została zakończona praca naukowo-badawcza pt. "Perspektywy i kierunki rozwoju konstrukcji oraz nowych rozwiązań materiałowo-technologicznych nawierzchni drogowych w aspekcie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju".
Praca została zrealizowana przez Zespół Technologii Materiałów i Nawierzchni Drogowych pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Piotra Radziszewskiego z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej przy współpracy z Politechniką Białostocką oraz Instytutem Ochrony Środowiska w Warszawie. Celem pracy była analiza kierunków rozwoju nowych materiałów, technologii i konstrukcji nawierzchni stosowanych w budownictwie drogowym.Wnioski z przedstawionego raportu końcowego pracy są niezwykle istotne i dotyczą całej branży drogowej w naszym kraju. Przewidują one kierunki, w których w najbliższych latach oraz w perspektywie 30 lat będzie podążało polskie drogownictwo.
Do ich opracowania posłużyły:
- wyniki badań foresightowych (metoda Delphi) dotyczących określenia kierunków rozwoju technologii nawierzchni drogowych w aspekcie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju,
- wszechstronne analizy z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa drogowego,
- analizy stanu wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań materiałowo-technologicznych i konstrukcyjnych do stosowania w budowie i utrzymaniu dróg,
- wyniki badań środowiskowych dotyczących oczekiwań społecznych w zakresie technologii budowy dróg.
I Podstawowe zalecenia w zakresie budowy nawierzchni podatnych
Nawierzchnie podatne będą stosowane do budowy większości dróg wszystkich kategorii ruchu i wszystkich klas technicznych.
Zalecane jest:
- rozwijanie technologii nawierzchni asfaltowych tak, aby zapewnić co najmniej trzydziestoletnią trwałość budowanym nawierzchniom,
- opracowanie nowych rodzajów lepiszczy asfaltowych o właściwościach odpowiadających zmiennym warunkom klimatycznym w Polsce,
- powszechne stosowanie materiałów lokalnych oraz pochodzących z recyklingu jako taniego surowca o wysokiej jakości,
- do wyższych kategorii ruchu powszechne stosowanie konstrukcji długowiecznych nawierzchni typu "perpetual".
Nawierzchnie sztywne (z betonu cementowego) będą stosowane do budowy dróg wyższych kategorii ruchu oraz wyższych klas technicznych.
Zalecane jest:
- rozwijanie technologii betonu cementowego - tak, aby zapewnić co najmniej trzydziestoletnią i większą trwałość budowanym nawierzchniom,
- stosowanie technologii betonu cementowego, głównie do budowy dróg autostradowych i ekspresowych,
- opracowanie i wprowadzenie nowych wymagań w stosunku do kruszyw i spoiw zapewniających wymaganą trwałość nawierzchni z betonu cementowego,
- stosowanie nowych technologii w celu obniżenia hałasu i poprawienia szorstkości nawierzchni.
III Najważniejsze zalecenia dotyczące zadań utrzymaniowych:
- prowadzenie robót utrzymaniowych dróg wyższych kategorii w formie mikrofrezowania i wykonywania cienkich i szorstkich dywaników,
- zastąpienie dotychczas stosowanych środków do zimowego utrzymania innymi środkami, które nie będą powodowały korozji chemicznej dróg i obiektów oraz nie będą zanieczyszczały wód gruntowych.
- wypracowywanie rozwiązań prowadzących do poprawy odporności nawierzchni na spękania zmęczeniowe i niskotemperaturowe,
- opracowanie nowych rozwiązań materiałowo-technologicznych w zakresie nawierzchni o obniżonym poziomie hałasu i podwyższonej szorstkości,
- opracowanie nowych rozwiązań nawierzchni budowanych w technologii recyklingu,
- rozwój technologii nawierzchni "zielonych" posiadających wbudowane systemy bezpieczeństwa oraz umożliwiających odzysk energii.
- budowa trwałych nawierzchni drogowych w Polsce związana jest z technologiami asfaltowymi i technologiami z betonu cementowego,
- nawierzchnie betonowe należy stosować głównie do budowy autostrad i dróg ekspresowych,
- budowa nawierzchni w aspekcie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju wymaga stosowania materiałów o wysokiej jakości; realizacja tej tezy będzie wymagała zwiększenia nakładów na badania naukowe oraz wprowadzenie odpowiednich mechanizmów prawno-administracyjnych,
- w celu budowy nawierzchni o długim okresie eksploatacji i przyjaznych dla środowiska należy stosować rozwiązania konstrukcji długowiecznych nawierzchni („perpetual”); realizacja tej tezy wymagać będzie podniesienia jakości wykonawstwa,
- inwestycje drogowe powinny być realizowane w systemie projektuj-buduj-utrzymuj a wybór zastosowanej technologii powinien być dokonywany na podstawie analizy całkowitych kosztów Life Cycle Analysis (LCA).
Zapraszamy do lektury
Politechnika Warszawska, Zespół Technologii Materiałów i Nawierzchni Drogowych
pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Piotra Radziszewskiego