"PACCAR osiągnął dobre zyski kwartalne netto w drugim kwartale 2016 r." - powiedział dyrektor wykonawczy Ron Armstrong. - Wyniki finansowe PACCAR odzwierciedlają korzystną koniunkturę na rynku samochodów ciężarowych oraz dobre wyniki segmentu części zamiennych i usług finansowych na całym świecie. Jestem bardzo dumny z naszych 23 000 pracowników, którzy zapewnili naszym klientom doskonałe produkty i usługi.
W drugim kwartale przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych wyniosły 4,41 mld USD, w porównaniu z 5,08 mld USD w drugim kwartale 2015 r. PACCAR uzyskał skorygowany zysk netto w drugim kwartale 2016 r. (niewykazywany zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości)1 w wysokości 371,7 mln USD (1,06 USD na rozwodnioną akcję), z wyłączeniem dodatniej korekty w wysokości 109,6 mln USD jednorazowego obciążenia ustalonego w pierwszym kwartale tego roku na prowadzone przez Komisję Europejską (KE) dochodzenie dotyczące wszystkich europejskich producentów samochodów ciężarowych. 19 lipca 2016 r. KE zakończyła dochodzenie i zawarła ugodę z DAF. Wliczając dodatnią korektę z tytułu obciążenia KE, które nie podlega opodatkowaniu, PACCAR wykazał w drugim kwartale 2016 r. zysk netto w wysokości 481,3 mln USD (1,37 USD na rozwodnioną akcję). W drugim kwartale ubiegłego roku Spółka osiągnęła zysk netto w wysokości 447,2 mln USD (1,26 USD na rozwodnioną akcję).
Przez pierwsze półrocze 2016 r. PACCAR wykazywał skorygowany zysk netto (niewykazywany zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości) w wysokości 719,7 mln USD (2,05 na rozwodniona akcję), z wyłączeniem 833,0 mln USD jednorazowego obciążenia z tytułu dochodzenia KE. Spółka zarobiła 825,6 mln USD (2,32 USD na rozwodnioną akcję) w ciągu pierwszego półrocza 2015 r. Wraz z jednorazowym obciążeniem PACCAR wykazał stratę netto za pierwsze półrocze 2016 r. w wysokości 113,3 mln USD (0,32 USD na rozwodnioną akcję). Obciążenie nie będzie miało wpływu na regularnie wypłacaną dywidendę kwartalną PACCAR. Przychody netto ze sprzedaży i usług finansowych w pierwszej połowie 2016 r. wyniosły 8,71 mld USD w porównaniu z 9,91 mld USD w poprzednim roku.
Armstrong dodał: - Celem strategicznym PACCAR jest inwestowanie dla zwiększenia sprzedaży na naszych podstawowych rynkach i zwiększenie obecności na rynkach wschodzących. PACCAR uzyskuje doskonałe zwroty z inwestycji, osiągając przez ostatnie sześć lat średniorocznie prawie 20-procentową rentowność kapitału po opodatkowaniu. Inwestycje objęły nowe pojazdy Kenworth, Peterbilt i DAF, wprowadzenie do produkcji paliwooszczędnych silników PACCAR MX w Ameryce Północnej, fabrykę DAF w Brazylii oraz zwiększenie zdolności dystrybucyjnych ośrodków części zamiennych PACCAR. Ponadto spółka poszerzyła usługi finansowe PACCAR na rynku międzynarodowym i wprowadziła wiele nowoczesnych technologii i usług dla swoich dealerów i klientów.
Bob Christensen, prezes i dyrektor finansowy PACCAR, zauważył: - Spółka inwestuje w przyszły rozwój zintegrowanych komponentów układów przenoszenia napędu PACCAR, nowoczesne wspomaganie kierowcy i technologie łączności w ciężarówkach, w nową lakiernię kabin DAF, usprawnienia logistyczne zakładów produkcyjnych i ostatnio otwarty ośrodek dystrybucji części w Renton, w Waszyngtonie.
Najważniejsze dane finansowe - drugi kwartał 2016 r.
Najważniejsze informacje dotyczące wyników finansowych PACCAR w drugim kwartale 2016 r. obejmują:
- Skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto w wysokości 4,41 mld USD.
- Skorygowany zysk netto (niewykazywany zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości) w wysokości 371,7 mln USD, z wyłączeniem dodatniej korekty jednorazowego obciążenia z tytułu dochodzenia KE w wysokości 109,6 mln USD.
- Zysk netto w wysokości 481,3 mln USD.
- Marża brutto segmentów samochodów ciężarowych, części i innych w wysokości 15,2%.
- Zysk brutto PACCAR Parts w wysokości 133,4 mln USD.
- Zysk brutto segmentu usług finansowych w wysokości 77,3 mln USD.
- Środki pieniężne z działalności produkcyjnej oraz zbywalne papiery wartościowe w wysokości 3,40 mld USD.
- Rekordowe wpływy pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości 853,6 mln USD.
Najważniejsze informacje dotyczące wyników finansowych PACCAR w pierwszym półroczu 2016 r. obejmują:
- Skonsolidowane przychody ze sprzedaży netto w wysokości 8,71 mld USD.
- Skorygowany zysk netto (niewykazywany zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości) w wysokości 719,7 mln USD, z wyłączeniem dodatniej korekty jednorazowego obciążenia z tytułu dochodzenia KE w wysokości 833,0 mln USD.
- Stratę netto w wysokości 113,3 mln USD.
- Zysk brutto PACCAR Parts w wysokości 268,0 mln USD.
- Zysk brutto segmentu usług finansowych w wysokości 157,6 mln USD.
- Środki pieniężne z działalności operacyjnej w wysokości 1,65 mld USD.
- Emisję obligacji średnioterminowych w wysokości 1,34 mld USD.
- Odnawialne bankowe linie kredytowe w wysokości 3,0 mld USD.
Sprzedaż branżowa na rynku samochodów ciężarowych przekraczających DMC 16 ton w Europie szacuje się w tym roku na 280 000-300 000 pojazdów, a rynek ten jest najsilniejszy od 2008 r.
- Europejski rynek samochodów ciężarowych powyżej 16 ton nadal rośnie z uwagi na dodatni wzrost gospodarczy i zwiększoną działalność przewozową - powiedział Preston Feight, prezes DAF i wiceprezes PACCAR. - W pierwszej połowie 2016 r. DAF osiągnęła udział w rynku w wysokości 16,0 procent. Rejestracje pojazdów ciężarowych DAF z segmentu powyżej16 ton wzrosły w tym roku do tej pory o 28 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. - Feight dodał - Jesteśmy bardzo dumni z uhonorowania DAF XF przez magazyn "Motor Transport" nagrodą ciężarówki flotowej roku 2016 w Wielkiej Brytanii (2016 U.K. Fleet Truck of the Year).
Przewiduje się, że sprzedaż detaliczna samochodów ciężarowych klasy 8 w USA i Kanadzie w 2016 r. wyniesie 220 000-240 000 sztuk. Peterbilt i Kenworth korzystają z najlepszych warunków na rynku samochodów ciężarowych klasy 8 w USA i Kandzie od dziesięciu lat i osiągnęły w tym roku do dnia dzisiejszego 27 procent udziału w rynku.
- Rynek samochodów ciężarowych odzwierciedla dobrą koniunkturę i wysoki poziom tonażu przewozów - powiedział Gary Moore, wiceprezes wykonawczy PACCAR. - Nasi klienci korzystają z doskonałej efektywności operacyjnej samochodów ciężarowych Peterbilt i Kenworth.
Pierwszoplanowa rola DAF w European Truck Platooning Challenge
DAF uczestniczyła w konkurencji jazdy w kolumnach samochodów ciężarowych w Europie (European Truck Platooning Challenge) w kwietniu tego roku. Wydarzenie zorganizowało holenderskie ministerstwo infrastruktury i środowiska w celu wykazania, że kombinacje czy kolumny samochodów ciężarowych połączonych bezprzewodowo mogą bezpiecznie i sprawnie przemieszczać się przez Europę.
DAF i trzech dostawców zawało umowę partnerska i stworzyło zespół nazwany EcoTwin. Drugi pojazd w kolumnie EcoTwin jechał za pierwszym zachowując zmniejszony dystans.
- Dystans między samochodami poprawia aerodynamikę wszystkich samochodów w kolumnie. Technologia ta może zapewnić naszym klientom oszczędności paliwa do dziesięciu procent - powiedział Ron Borsboom, główny inżynier DAF.
Ciężarówki DAF XF demonstrują technologię jazdy w kolumnie
Inwestycje pozwalają na zwiększenie sprawności fabryk
Wysokie i wieloletnie zyski PACCAR, mocny bilans i intensywna koncentracja na jakości, technologii i produktywności pozwoliły spółce zainwestować w ciągu ostatniej dekady 6,0 mld USD w projekty inwestycyjne, innowacyjne produkty i nowe technologie.
- W tym roku inwestujemy kapitał w wysokości 325-375 mln USD i poniesiemy wydatki na badania i rozwój nowych produktów, lepszych zakładów produkcyjnych i wsparcie posprzedażowe w wysokości 240-260 mln USD - powiedział Harrie Schippers, starszy wiceprezes PACCAR.
Obecnie DAF buduje nową przyjazną dla środowiska lakiernię kabin w fabryce w Westerlo, w Belgii, za 110 mln USD. Zautomatyzowany sprzęt lakierniczy (roboty) zwiększy zdolności produkcyjne i sprawność oraz zminimalizuje emisje i zużycie energii. Lakiernia DAF będzie najnowocześniejszą lakiernią pojazdów na świecie. Harry Wolters, dyrektor ds. operacyjnych DAF, skomentował to następująco: - Ta inwestycja w technologię wspiera strategię DAF dążenia do zwiększenia udziału w rynku i odzwierciedla wiodącą rolę DAF w produkcji wysokiej jakości pojazdów.
Lakiernia kabin ciężarówek DAF w Westerlo, w Belgii (rysunek architektoniczny)
Fabryka Kenworth w Chillicothe, w Ohio, buduje nowy zautomatyzowany system magazynowania i dostaw lakierowanych kabin, masek i kabin sypialnych. Dodatkowy zakład za 17 mln USD, liczący 25 000 stóp kwadratowych, będzie korzystał z najnowocześniejszej technologii logistycznej i będzie zapewniać szybką dostawę lakierowanych części do linii montażowej.
- To poszerzenie zakładu poprawi naszą efektywność i zdolności produkcyjne - powiedziała Judy McTigue, kierownik zakładu Kenworth w Chillicothe.
Fabryka ciężarówek Kenworth w Chillicothe, Ohio (rysunek architektoniczny)
Peterbilt zwiększa przewagę w segmencie śmieciarek
Peterbilt poszerzył asortyment śmieciarek wprowadzając na rynek nowy model Peterbilt Model 520 z unowocześnionymi fotelami i konfiguracją systemu kierowania, ulepszoną stylizacją i możliwością zamontowania silnika PACCAR MX-11. W 2015 r. Peterbilt uzyskał 25% udział w rynku. Model 520 Peterbilt można skonfigurować z dwumiejscową kabiną dla dwóch kierowców, która zapewnia klientom większą wygodę i lepsze własności użytkowe.
- Peterbilt od prawie 50 lat jest wiodącą firmą produkującą śmieciarki, dzięki wprowadzanym innowacjom zapewniającym klientom najwyższe osiągi, bezusterkowość i wszechstronność - powiedział Darrin Siver, dyrektor generalny Peterbilt i wiceprezes PACCAR. - Model 520 Peterbilt można kupić z nowym silnikiem PACCAR MX-11, który przedstawia niezwykłą wartość dzięki niskiej masie i paliwooszczędności silnika.
PACCAR Parts doskonale prowadzi działalność
PACCAR Parts uzyskał w drugim kwartale 2016 r. zysk brutto w wysokości 133,4 mln USD w porównaniu z 145,7 mln USD w drugim kwartale 2015 r. Przychody za drugi kwartał 2016 r. wyniosły 756,4 mln USD w porównaniu z 776,5 mln USD uzyskanymi w drugim kwartale poprzedniego roku. PACCAR Parts uzyskał w pierwszej połowie 2016 r. zysk brutto w wysokości 268,0 mln USD w porównaniu z 284,6 mln USD w pierwszej połowie 2015 r. Przychody za pierwszą połowę 2016 r. wyniosły 1,48 mld USD w porównaniu z 1,53 mld USD uzyskanymi w tym samym okresie poprzedniego roku.
- PACCAR Parts doskonale pracuje na rzecz dealerów i klientów DAF, Kenworth i Peterbilt na całym świecie, uzyskując rekordowe wyniki w dostawach zamówień na ten sam dzień i dokładności wysyłki - powiedział David Danforth, dyrektor generalny PACCAR Parts i wiceprezes PACCAR. - Światowej klasy wyniki 17 ośrodków dystrybucji PACCAR Parts zapewniają naszym klientom terminowość i produktywność.
Spółki działu usług finansowych osiągają dobre wyniki
PACCAR Financial Services (PFS) o łącznych aktywach w wysokości 12,23 mld USD, dysponuje portfelem 175 000 samochodów ciężarowych i przyczep. W tym segmencie działa PACCAR Leasing, duża spółka leasingowa świadcząca pełny zakres usług leasingu ciężarówek w Ameryce Północnej i w Europie, dysponująca flotą 38 000 pojazdów. W drugim kwartale 2016 r. zysk brutto PFS wyniósł 77,3 mln USD w porównaniu z 90,8 mln USD w drugim kwartale poprzedniego roku. W drugim kwartale 2016 r. przychody wyniosły 297,4 mln USD w porównaniu z 293,8 mln USD w tym samym okresie 2015 r. Za pierwsze półrocze 2016 r. PFS uzyskał zysk brutto w wysokości 157,6 mln USD w porównaniu z 179,8 mln USD uzyskanymi w poprzednim roku. Przychody w pierwszej połowie 2016 r. wyniosły 586,8 mln USD w porównaniu z 578,5 mln USD w tym samym okresie poprzedniego roku.
- PFS uzyskał dobre wyniki dzięki doskonałym osiągom w drugim kwartale 2016 r.” powiedział Bob Bengston, starszy wiceprezes PACCAR. - Dealerzy i klienci doceniają najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne PFS, doskonałą obsługę klienta i zaangażowanie we wsparcie branży transportowej na wszystkich etapach cyklu biznesowego.
- Doskonałe dane bilansowe PACCAR oraz jej ratingi kredytowe A+/A1 pozwalają PFS oferować konkurencyjne warunki finansowania detalicznego dealerom Kenworth, Peterbilt i DAF oraz klientom w 23 krajach na czterech kontynentach - powiedział Todd Hubbard, prezes PACCAR Financial Corp. - Mamy doskonały dostęp do rynków bonów komercyjnych i średnioterminowych papierów dłużnych, co pozwala PFS z zyskiem wspierać sprzedaż ciężarówek PACCAR.
PACCAR jest światowym liderem technologicznym w dziedzinie projektowania, wytwarzania i wspierania klientów chcących nabyć wysokiej jakości samochody ciężarowe przystosowane do niewielkich, średnich i dużych obciążeń pod marką Kenworth, Peterbilt i DAF. PACCAR projektuje również i wytwarza zaawansowane technicznie silniki diesla, zapewnia usługi finansowe i informatyczne oraz dystrybucję części do ciężarówek w związku ze swoją podstawową działalnością.
Akcje PACCAR są przedmiotem obrotu na rynku NASDAQ Global Select Market, pod symbolem PCAR. Strona internetowa znajduje się pod adresem www.paccar.com.
Niniejsza informacja prasowa zawiera stwierdzenia dotyczące przyszłości w znaczeniu przyjętym w ustawie o reformie sporów sądowych dotyczących prywatnych papierów wartościowych (Private Securities Litigation Reform Act). Stwierdzenia te opierają się na aktualnych oczekiwaniach kierownictwa, są obarczone niepewnością i podlegają zmianom okoliczności. Faktyczne wyniki mogą z różnych przyczyn istotnie się różnić od wyników podanych w niniejszych stwierdzeniach. Więcej informacji o tych przyczynach przedstawiamy w dokumentach PACCAR złożonych w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Źródło i zdjęcia: PACCAR