Minął rok od otwarcia pierwszego innowacyjnego mostu Com-bridge w Błażowej. Przeprawa została oddana do użytku w lutym 2016 r. i jest najdłuższym pod względem rozpiętości przęsła obiektem tego typu na świecie. Wiele nagród, uznanie ekspertów branży budowlanej i świata akademickiego, dwa wybudowane mosty polimerowe plus zainteresowanie rynku kompozytami to efekty działań Mostostalu Warszawa w dziedzinie Research & Development, jeśli chodzi o zastosowanie nowoczesnych materiałów w budownictwie.
Na bazie innowacyjnej technologii, którą opracowali wspólnie: inżynierowie Działu Badań i Rozwoju w Mostostal Warszawa, firmy Promost Consulting oraz naukowcy czołowych uczelni technicznych w Polsce powstały już dwa pełnogabarytowe obiekty mostowe wykonane z kompozytów FRP. Rok 2016 rozpoczął się innowacyjnie i tak też się skończył. Jesienią, w zaledwie 10 miesięcy od otwarcia mostu w Błażowej, druga przeprawa kompozytowa połączyła brzegi potoku Rujak w Nowej Wsi. Oba mosty zostały wybudowane na Podkarpaciu w ramach realizacji projektu "Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP", współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: "Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+". Mieszkańcy podrzeszowskich miejscowości mogą więc korzystać z aż dwóch wyjątkowych obiektów, a na świecie jest ich naprawdę niewiele.
Most w Błażowej otworzył nowy rozdział w inżynierii mostowej w naszym kraju. O ile wcześniej kompozyty były stosowane w budownictwie (np. przy budowie kładek dla pieszych czy do wzmocnienia prętów zbrojeniowych), o tyle nikt nie podjął się wyzwania, by wykorzystać je jako główny materiał konstrukcyjny. Obowiązujące przepisy w ogóle nie uwzględniają mostów z kompozytów w klasyfikacji. Brak norm dotyczących projektowania takich obiektów wymusił konieczność przeprowadzenia szczegółowych badań materiałowych zakończonych próbą obciążeniową. Prefabrykacja belek konstrukcyjnych odbyła się przy zastosowaniu technologii infuzji i miała charakter pilotażowy. Za sprawą Mostostalu Warszawa w infrastrukturze drogowej pojawiła się więc nowa jakość. Perspektywy zastosowania kompozytów na szerszą skalę są bardzo obiecujące. Właściwości mechaniczne kompozytu FRP sprawiają, że wykonane z nich konstrukcje są znacznie bardziej wytrzymałe, lżejsze, nie są tak narażone na degradację jak np. stalowe elementy. Szacowany minimalny czas użytkowania, przy niewielkich kosztach eksploatacji, wynosi z kolei co najmniej 50 lat.
Źródło i zdjęcie: Mostostal Warszawa