Most z przeprawą o długości prawie dwóch kilometrów na autostradzie A1
Most z przeprawą o długości prawie dwóch kilometrów na autostradzie A1 połączył na początku kwietnia b.r. brzegi Wisły k. Grudziądza. Most spina brzegi Wisły w Polskim Stwolnie i Rozgartach. W maju ma być gotowa druga nitka przeprawy przez rzekę. Przeprawa składa się z trzech części: dwu estakad dojazdowych po obu stronach rzeki i most główny o długości 400 metrów, złożony z dwóch skrajnych przęseł o długości 110 m i przęsła środkowego o długości 180 m. Płyta nośna mostu opiera się na dwóch podporach w korycie rzeki, a także na dwóch podporach na obszarze zalewowym – po jednym z każdej strony. Estakady wykonano tzw. metodą nasuwową, tzn. betonowe segmenty przęseł o długości 24 m wsuwano z obu stron rzeki ku środkowi przy użyciu siłowników hydraulicznych. Środkową część mostu wykonano tzw. metodą nawisową, polegającą na betonowaniu na miejscu z użyciem rusztowań. Wykonawcą autostrady A1 od Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia o długości 152 km jest konsorcjum firm Skanska – NDI. Od jesieni 2008 r. eksploatowany jest 90-kilometrowy odcinek autostrady z północy do Nowych Marz k. Torunia, a do końca roku ma zostać zbudowana cała trasa.Źródło: Budownictwo monolityczne, nr 2 (5) 2011