Tematem przewodnim VIII Podkarpackiego Spotkania Dyskusyjnego zorganizowanego w Rzeszowie, pod patronatem firmy Mostostal Warszawa były "Innowacje w budowie mostów". Konferencja od lat jest jednym z najważniejszych wydarzeń naukowo-technicznych w kraju. W tym roku zgromadziła około 80 uczestników zarówno z Polski jak i zagranicy. Na specjalne zaproszenie Politechniki Rzeszowskiej w spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Działów Badań i Rozwoju Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestructuras.
Warto przypomnieć, że Mostostal Warszawa jako jedyna firma w całej branży budowlanej powołał prawie dziesięć lat temu własny Dział Badań i Rozwoju, który opracowuje innowacyjne technologie służące wzmocnieniu przewagi konkurencyjnej Spółki.
Spotkanie, łączące komplementarne gremium (naukowcy, projektanci, wykonawcy, przedstawiciele administracji) było doskonałą okazją do wnikliwej dyskusji na temat innowacji w budownictwie. Na początku próbowano zdefiniować to pojęcie. Następnie szukano odpowiedzi na pytanie: czy branża mostowa w Polsce jest innowacyjna? czy w ogóle może być? Oraz przede wszystkim co zrobić, aby taka była. Uczestnicy wyróżnili cztery główne grupy innowacji: projektową, technologiczną, procesową i materiałową.
Bardzo ciepło przyjętym przykładem tej ostatniej był most Com-bridge, którego budowa w najbliższych dniach dobiegnie końca (kierownikiem budowy jest Grzegorz Krzystański Dyrektor Departamentu Infrastruktury). Obiekt będący pierwszym polskim mostem drogowym z kompozytów FRP, został zrealizowany przez konsorcjum, któremu przewodzi Mostostal Warszawa. Ten projekt jest na tyle innowacyjny, że organizatorzy konferencji w całości poświęcili mu drugi dzień spotkania. Obrady w tym dniu poprowadził Juliusz Żach (Kierownik Działu Badań i Rozwoju). Oprócz pięciu referatów dotyczących mostu Com-bridge uczestnikom zaprezentowano elementy kompozytowe wykonane w Mostostalu Warszawa. Szczegóły ich budowy oraz metody produkcji omawiali: Lech Własak i Piotr Świeżewski (Główni Specjaliści ds. Badań i Rozwoju).
Ostatnim punktem spotkania był wyjazd techniczny do Błażowej. Uczestnicy konferencji mogli z bliska przyjrzeć się mostowi Com-bridge. Warto podkreślić, że jest to rekordowa przeprawa drogowa pod względem rozpiętości przęsła (pośród obiektów mostowych z dźwigarami kompozytowymi zespolonymi z płytą betonową).
Specjalny referat na temat swoich doświadczeń przy konstruowaniu mostów z kompozytów FRP wygłosił również Anurag Bansal (Kierownik Produkcji w Dziale Badań i Rozwoju Acciona Infraestructuras). Został on również przyjęty z dużym zainteresowaniem przez słuchaczy.
Źródło: Mostostal Warszawa
Zdjęcia: Andrzej Misiakiewicz
Zdjęcia: Andrzej Misiakiewicz