Leasing wspiera inwestycje

Ocena: 0
3827
Analizy branży leasingowej pokazują, że polscy przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z leasingu. Z danych Związku Polskiego Leasingu, ogłoszonych po III kwartale wynika, że kluczowe pozostają inwestycje w pojazdy osobowe i lekkie dostawcze, maszyny i urządzenia oraz środki transportu. Leasingodawcy na koniec września wypracowali 15,7 proc. wzrost, przy 35,9 mld wartości nowych kontraktów. 

Dane Związku Polskiego Leasingu pokazują, że polscy przedsiębiorcy od początku roku, za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej, sfinansowali aktywa o wartości 35,9 mld zł, co przekłada się na 15,7 proc. dynamikę rynku (r/r).

Inwestycje przedsiębiorców z lotu ptaka
Polskie firmy, przy pomocy finasowania udzielanego przez firmy leasingowe, najczęściej finansowali pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony (stanowiące 36,7 proc. rynku), maszyny i urządzenia – w tym IT (33,1 proc. udział) oraz środki transportu ciężkiego, do których zaliczane są: pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, autobusy, samoloty, statki oraz sprzęt kolejowy (26,5 proc. Udział w ogólnej strukturze rynku). Odrębną kategorią były inwestycje dotyczące nieruchomości, z  3 proc. udziałem w rynku. Leasing odpowiada za 84,4 proc. inwestycji, a pożyczka za 15,6 proc.

Leasing to instrument, który daje przedsiębiorcom szanse na rozwój, który sam finansuje. Zapewnia podstawowe czynniki produkcji, które zarabiają m.in. na spłatę rat leasingowych. Wystarczy przyjrzeć się funkcjonowaniu firm z branży budowlanej, firm transportowych czy przedsiębiorstw rozwijających przemysł. Wzrost gospodarczy, przy szczególnej roli, jaką odgrywa leasing w wielu sektorach polskiej gospodarki, to czynniki, które pozwalają branży leasingowej ogłosić bardzo dobre wyniki po kolejnym kwartale – powiedział Wojciech Rybak – przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.


Pojazdy, maszyny, środki transportu i nieruchomości
Zgodnie z danymi ogłoszonymi przez Związek Polskiego Leasingu na koniec września, pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony były najdynamiczniej rosnącą kategorią, przy największym udziale w rynku. 17,4 proc. wzrost w zakresie finansowania pojazdów i łączna wartość nowych kontraktów na poziomie 13,2 mld zł pokazują, że branża leasingowa nie odczuwa już skutków jednorazowych czynników z 2014 takich jak tzw. „okienko kratkowe”, a przedsiębiorcy chętnie biorą w leasing pojazdy, korzystając ze wszystkich zalet, jakie przynosi im finansowanie w formie leasingu.

W ciągu trzech kwartałów roku, za pośrednictwem leasingu i pożyczki, polscy przedsiębiorcy równie chętnie, co pojazdy, finansowali maszyny i urządzenia (liczone łącznie z IT). 11,9 mld wartości nowych kontraktów oraz 13,7 proc. dynamika, opisują rozwój tej kategorii po III kwartale roku. Spośród maszyn
i urządzeń, najchętniej finansowane były: maszyny rolnicze (27,3 proc. udział w rynku maszyn), maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i maszyny do obróbki metalu (15,1 proc. udział) oraz sprzęt budowalny (12,2 proc. udział). W odniesieniu do rynku maszyn, duże znaczenie miały inwestycje finansowane przy pomocy pożyczki, a wśród maszyn finansowanych pożyczką, kluczowe pozostawały inwestycje w maszyny rolnicze.

Dane Związku Polskiego Leasingu opublikowane po III kwartałach roku pokazują 12,8 proc. wzrost (r/r) w zakresie finansowania transportu ciężkiego i łączną wartość nowych kontraktów przekraczającą 9,5 mld zł. Transakcje odnoszące się do środków transportu ciężkiego w ogólnej strukturze finansowania przedmiotów stanowią 26,5 proc. nowych kontraktów. Na koniec września, tendencja wzrostowa w zakresie finansowania transportu ciężkiego utrzymała się niemal we wszystkich analizowanych segmentach rynku – dotyczyła ciągników siodłowych, przyczep i naczep, pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony oraz pozostałych środków transportu, jednak z wyjątkiem autobusów.

Branża leasingowa obserwuje także wyraźne odbicie segmentu nieruchomości. Po 60,1 proc. wzroście wypracowanym w I połowie roku, III kwartał przyniósł 152,3 proc. dynamikę. Wartość nieruchomości wyleasingowanych w ciągu III kwartałów roku wyniosła 1,1 mld zł, co oznacza 83,7 proc. wzrost w ujęciu rocznym. Firmy najchętniej finansują obiekty biurowe (zajmują 35 proc. w strukturze przedmiotowej rynku), obiekty handlowe i usługowe (25 proc.) oraz hotele i obiekty rekreacyjne (25 proc.) 

Wyniki badania koniunktury branży leasingowej
Związek Polskiego Leasingu po raz kolejny opublikował wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Dane dotyczą oceny mijającego okresu oraz prognozowanych trendów w kolejnym kwartale. W ostatnim kwartale roku, firmy leasingowe oczekują wzrostów w zakresie liczby i wartości zawieranych kontraktów, przy stabilizacji jakości portfela leasingowego oraz stabilizacji poziomu zatrudnienia. Ponad połowa specjalistów z firm leasingowych (po 58 proc. wskazań) oczekuje wzrostów w sektorach: maszyn i urządzeń oraz transportu ciężkiego. Połowa firm spodziewa się większej dynamiki sektora pojazdów osobowych oraz dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. Podobna proporcja dotyczy stabilizacji w zakresie finansowania nieruchomości, chociaż w przypadku tego segmentu pojawiają się także opinie wskazujące na oczekiwany wzrost (17proc.).

Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca polski sektor przedsiębiorstw leasingowych, która zrzesza 29 firm leasingowych oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. ZPL jest członkiem Leaseurope - organizacji zrzeszającej 46 związków z 34 krajów Europy, uczestniczy w pracach powołanej przez Leaseurope Grupy Roboczej krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej (CESEE), Grupy Sterującej ds. Motoryzacji, a także współpracuje z innymi komitetami i grupami roboczymi w Leaseurope. ZPL uczestniczy w pracach grup i zespołów roboczych przygotowujących i opiniujących projekty regulacji prawnych dotyczących branży leasingowej. Przedstawiciele ZPL utrzymują bieżące kontakty z przedstawicielami administracji publicznej i parlamentarzystami. Ponadto, ZPL prowadzi działania wizerunkowe i edukacyjne na rzecz propagowania leasingu, jako narzędzia wspierającego rozwój przedsiębiorczości.

Anna Polak
Związek Polskiego Leasingu


Świat Betonu 5-6/2015
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: