ING Lease zbadał potrzeby polskich przedsiębiorców i małych firm w zakresie leasingu pojazdów. Większość ankietowych uważa, że w przypadku samochodów leasing jest najbardziej oczywistą i powszechną formą finansowania ze względu na dostępność, elastyczność oraz korzystne rozwiązania prawno-podatkowe.
Ewa Łuniewska, prezes ING Lease
– Rośniemy dynamicznie w segmencie leasingu pojazdów. Na koniec 2 kwartału br. roku ING Lease oddało w leasing pojazdy o wartości 746 mln PLN tj. o 25% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Chcemy wzmocnić ten trend poprzez doskonalenie i dopasowywanie naszej oferty do potrzeb klienta – powiedziała Ewa Łuniewska, prezes ING Lease. – Celem zleconego przez nas badania było szczegółowe poznanie oczekiwań najmniejszych firm w zakresie finansowania zakupu pojazdów.
W badaniu wzięli udział przedsiębiorcy, którzy z leasingu jeszcze nie korzystali, a także tacy, którzy korzystali w przeszłości lub aktualnie korzystają z leasingu. Co istotne większość z drugiej grupy jest zadowolona z tej formy finansowania. Z badań wynika również, że firmy korzystające z leasingu częściej niż pozostałe wymieniają pojazdy na nowe, są bardziej skłonne do kolejnych inwestycji w rozwój firmy.
Najpierw samochód, potem finansowanie
Z badań wynika, że większość ankietowanych najpierw decyduje się na model i markę samochodu, a dopiero później zastawia się jak wymarzony pojazd sfinansować. Taki trend jest wyraźny u każdej z ankietowanych grup zawodowych: profesjonalistów (lekarzy, radców prawnych, architektów), firm usługowych oraz firm transportowych. Mniej niż 5% każdej z ankietowanych grup zawodowych najpierw zastanawia się nad dostępnymi formami finansowania pojazdu, który ich interesuje, a dopiero później decyduje się na model i markę samochodu.
Rzadko kiedy rozważamy inne formy finansowania pojazdów niż leasing
Większość każdej z ankietowanych grup zawodowych nie rozważa innych form finansowania pojazdów niż leasing. Zakup na kredyt lub za gotówkę rozważało tylko 22% profesjonalistów medycznych, 29% profesjonalistów z grupy architektów, radców prawnych, 24% firm usługowych oraz 29% firm transportowych.
Decyzję o finansowaniu podejmujemy na podstawie wysokości miesięcznej raty oraz całkowitego kosztu leasingu
Jednak do innych istotnych czynników, obok parametrów finansowych, należą elastyczność i przejrzystość oferty, mniejsza ilość formalności w porównaniu z kredytem oraz czas otrzymania decyzji. Dopiero w następnej kolejności brana pod uwagę jest renoma instytucji finansowej.
Rekomendacje znajomych oraz własne pozytywna doświadczenia mają duży wpływ na decyzje dotyczące finansowania pojazdów
50% ankietowanych firm usługowych oraz transportowych, czyli firm, dla których pojazd stanowi podstawowe narzędzie pracy, bierze pod uwagę rekomendacje współpracowników, przede wszystkim księgowych przy podejmowaniu decyzji o finansowaniu pojazdów. Profesjonaliści, którzy prowadzą działalność gospodarczą, cenią sobie rekomendację innych doświadczonych przedsiębiorców na temat finansowania bądź opinii o danym leasingodawcy, jednak blisko 70% z nich podejmuje decyzje o finansowaniu samodzielnie.
– Przeprowadzone badania i rozmowy z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami były impulsem do modyfikacji naszej oferty. Rozszerzyliśmy ofertę standardowego leasingu pojazdów osobowych i dostawczych – ING Auto, wprowadziliśmy nową ofertę leasingu samochodów ciężarowych – ING Truck. Obydwie oferty są oparte na uproszczonych, szybkich i przyjaznych procedurach, a każdy program jest dostępny w blisko 400 oddziałach ING Banku na terenie całego kraju – dodała Ewa Łuniewska.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca do września 2016 r. przez TNS Polska na zlecenie ING Lease. Badanie jakościowe obejmowało 14 pogłębionych wywiadów indywidualnych, a badanie ilościowe po 400 wywiadów CATI oraz CAPI. Badaniem objęto przedsiębiorców w segmencie profesjonalistów, reprezentujących zawody medyczne oraz specjalistów posiadających tytuł do wykonywania zawodu np. architekci, radcy prawni, jak również małe firmy handlowe oraz transportowe.
Świat Betonu 5-6/2016