W sierpniu 2016 roku upływa 30 lat od pierwszego transportu wysłanego z kopalni Glensanda położonej na końcu półwyspu Morvern w okolicy miasta Oban na zachodnim wybrzeżu Szkocji. Glensanda jest flagowym obiektem producenta i dostawcy materiałów budowlanych Aggregate Industries, który jest częścią LafargeHolcim Group i największą kopalnią granitu w Europie. Dostarcza ona towar na rynki północnej części kontynentu. Roczna produkcja kopalni może osiągać nawet 9 milionów ton, a zasoby granitu szacuje się na imponujące 760 milionów ton.
Od granitu do tunelu, lotniska i… wioski olimpijskiej! Kopalnia Glensanda została odkryta przez Johna Yeomana w trakcie wakacji na łodzi. Miejsce to zostało wymienione w raporcie dotyczącym potencjalnych najlepszych przybrzeżnych kopalni. Przygotowanie raportu zostało zlecone przez rząd brytyjski w latach 70. Wydobycie rozpoczęło się w 1986 roku - 5 sierpnia tego roku z Glensandy wyruszył pierwszy transport granitu. Po zaledwie 10 dniach dotarł do południowych wybrzeży USA. Od tego momentu zrealizowano już ponad 5,5 tysiąca przemierzających Europę wzdłuż i wszerz transportów. Granit z Glensandy wykorzystano do realizacji wielu projektów, między innymi: tunelu pod Kanałem La Manche, trasy TGV na linii od Bordeaux do Bayonne, mostu wantowego w Normandii, portu w Antwerpii, lotniska Schiphol w Amsterdamie, lotniska w Rydze, elektrowni Moorburg w Hamburgu, olimpijskiej wioski i portu kontenerowego w Londynie, a także autostrady A1 z Gdańska do Torunia.
Kopalnia położona na górzystym brzegu jeziora Loch Linnhe cechuje się dostępnością jedynie od strony morza. Glensanda słynie z bardzo skutecznego sposobu wydobywania granitu - minerał jest kruszony na szczycie góry, a następnie przemierza 300 metrów w dół skały aż do jej rdzenia. Następnie przez prawie dwukilometrowy tunel trafia do strefy przybrzeżnej gdzie jest płukany, przesiewany i składowany do czasu załadunku.
Glensanda - kopalnia, port i duży pracodawca
Glensanda jest jednym z 10 najważniejszych portów w Wielkiej Brytanii pod względem tonażu i posiada flotę zbudowanych na własne potrzeby statków, w tym okręty - masowce z własną aparaturą do rozładunku, które mogą transportować granit z Glensandy do portów w całej Wielkiej Brytanii i Europie Północnej, gdzie występuje duże zapotrzebowanie na granit. Okręty te pełnią funkcję efektywnej linii transportowej łączącej kopalnię z rynkiem zbytu, a każda dostawa pozwala przewieźć nawet 100 tys. ton granitu. Polska Informacja prasowa PAGE 2/4 Glensanda to nie tylko jedno z największych źródeł wysokiej jakości granitu, lecz także jeden z największych kamieniołomów na świecie, zatrudniający ponad 120 pracowników i ponad 300 współpracowników.
Glensanda - praca, inwestycje i zadowoleni klienci
Od czasu pierwszego transportu w 1986 roku Glensanda przebyła długą drogę stając się jedną z najbardziej dochodowych firm eksportowych w Szkocji i wypracowując niemal 100 procent eksportu kruszywa z Wielkiej Brytanii. To wspaniałe wyzwanie realizować tak wielkie przedsięwzięcie, wytwarzając niepowtarzalne produkty i dostosowując nasze usługi do oczekiwań klientów, którzy doceniają takie podejście i wracają do nas - powiedział Philippe Frenay, dyrektor zarządzający na Wielką Brytanię i zagranicę w Aggregate Industries, który jest częścią LafargeHolcim Group. - W ostatnich latach wiele zainwestowaliśmy w Glensandę, aby być dziś w tym miejscu w którym jesteśmy. W 2014 roku wydaliśmy między innymi 30 mln funtów na nowe kruszarki i system dostawczy. Pamiętajmy też, że mimo technologicznych inwestycji i udoskonaleń 200 kobiet i mężczyzn pracuje na miejscu w kopalni. Są to między innymi załogi statków i dystrybutorzy, którzy wprawiają w ruch całą tę skomplikowaną maszynerię. Chciałbym im podziękować za ich ogromnie cenny wkład w to przedsięwzięcie i wznieść toast za następne 30 lat - dodał Philippe Frenay.
Do dziś z Glensandy wyruszyło ponad 5500 załadowanych statków, obsłużonych zostało ponad 100 rynków. Zgodnie z planami do końca września 2016 z Glensandy wypłynie 150 milionów ton towaru.
Najważniejsze daty w kalendarium Glensandy
- 1970 - John Yeoman odkrywa Glensandę pod kątem potencjalnego usytuowania kamieniołomu, a informacja o niej pojawia się w rządowym raporcie przygotowanym w tym samym roku
- 1986 - kopalnia wydobywa i przetwarza pierwszą partię towaru
- 5 sierpnia 1986 - pierwszy załadowany statek wyrusza z Glensandy
- 10 dni później - pierwsza dostawa: Houston (Texas)
- 1991 - 92 - pierwsze transporty granitu z Glensandy do Polski
- czerwiec 2002 - pierwsza dostawa do Afryki (Gwinea Równikowa)
- 2009-2011 - dostawa granitu na potrzeby budowy wioski olimpijskiej przed igrzyskami w Londynie
- 14 luty 2013 - statek Yeoman Bridge dostarcza pierwszy 85000 tonowy ładunek do realizacji projektu London Gateway. Po raz pierwszy statek tej wielkości i wyporności przemierza Tamizę tak blisko Londynu
- 2014 - 30 milinów funtów zainwestowane w nowe kruszarki i system dostawczy w Glensandzie PAGE 3/4
Aggregate Industries jest jedną ze spółek Grupy LafargeHolcim. Firma jest czołowym graczem branży budowlanej i infrastrukturalnej. Produkuje i dostarcza szeroką gamę materiałów budowlanych, w tym kruszywa, asfalt, beton i prefabrykaty betonowe. Produkuje, importuje i dostarcza również materiały cementowe oraz świadczy usługi układania nawierzchni drogowych. Spółka może się pochwalić najlepszymi praktykami w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz faktem, że jako pierwsza firma zdobyła certyfikat BES 6001. Aggregate Industries jest też członkiem założycielem Green Building Council.
Źródło: LafargeHolcim