Laboratorium drogowe GDDKiA - kolejne metody badawcze z akredytacją

Ocena: 0
2947
Polskie Centrum Akredytacji (PCA) rozszerzyło zakres akredytacji laboratorium drogowego w Olsztynie o 18 metod badawczych, a także o kolejne metody pobierania próbek. Obecnie laboratorium realizuje ponad 200 metod badawczych, z czego 28 metodami akredytowanymi z wykorzystaniem akredytowanych metod poboru próbek. Jako pierwsze w kraju uzyskało akredytację na oznaczenie wskaźnika równości IRI (International Roughness Index).

Zakres rozszerzenia akredytacji

Wśród metod badawczych, które uzyskały akredytację są m.in.:
  • Odporność na deformacje trwałe mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA)
  • Podstawowe badania asfaltów i asfaltów modyfikowanych
  • Oznaczenie mrozoodporności kruszywa w wodzie oraz w roztworze soli
  • Oznaczenie zawartość ziaren o powierzchni przekruszonej i łamanej
  • Badanie wskaźnika piaskowego
  • Nasiąkliwość i mrozoodporność betonu
  • Pomiar poprzecznych i podłużnych profili nawierzchni w zakresie długości fali równości i megatekstury
  • Oznaczenie parametrów widzialności oznakowania poziomego,
  • Pobieranie próbek gruntów i mieszanki betonowej.
Kompletny, aktualny zakres akredytacji dostępny jest na stronie www.pca.gov.pl dla laboratorium badawczego o akredytacji nr AB 1483.


Potwierdzenie kompetencji

Od lutego 2014 r. Wydział Technologii - Laboratorium Drogowe (WT-LD) olsztyńskiego oddziału GDDKiA posiada akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) - certyfikat akredytacji Laboratorium Badawczego nr AB 1483. Certyfikat ten stanowi formalne potwierdzenie kompetencji laboratorium do świadczenia usług badawczych oraz gwarancję rzetelności wykonywanych badań materiałów i wyrobów budowlanych stosowanych do budowy dróg i mostów. Certyfikat został wydany po przeprowadzonej przez PCA ocenie WT-LD pod względem kompetencji w zakresie technicznym i systemu zarządzania, mając na uwadze zachowanie przez laboratorium bezstronności i niezależności oraz zapewnienie rzetelności świadczonych usług badawczych. Na każdym etapie realizacji inwestycji, w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości robót, Wydział Technologii - Laboratorium Drogowe sprawdza czy wykonawcy budują drogi zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. W ubiegłym roku laboratorium drogowe olsztyńskiego Oddziału GDDKiA przebadało łącznie 7700 próbek w ramach monitorowania jakości robót na drogach krajowych realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

 
Laboratorium GDDKiA pierwsze w kraju

Laboratorium drogowe GDDKiA w Olsztynie jako pierwsze w kraju uzyskało akredytację na oznaczenie wskaźnika równości IRI (International Roughness Index). Jest to parametr odzwierciedlający komfort jazdy podczas poruszania się na badanej nawierzchni jezdni. Uzyskana wartość wskaźnika opisuje pracę zawieszenia w umownie przyjętym modelu pojazdu, który porusza się ze stałą prędkością 80 km/h. Wymagania dotyczące równości zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.


Inwestycje pod kontrolą

Rozszerzenie zakresu akredytacji zbiega się w czasie z dużą liczbą inwestycji. Dla zapewnienia jakości realizowanych zadań niezbędny jest laboratoryjny system kontroli wraz z nowoczesnym zapleczem technicznym. Najbliższe lata na drogach krajowych Warmii i Mazur to okres intensywnych robót drogowych. Łącznie w budowie jest obecnie 83,7 km dróg (S7 i S51) o wartości 3,2 mld zł, a  niebawem ruszy budowa obu odcinków obwodnicy Olsztyna o długości blisko 25 km. W przygotowaniu są następne duże zadania inwestycyjne: budowa 71 km drogi ekspresowej S7 Napierki - Płońsk oraz 63 km drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Raczki. W trakcie odbioru znajduje się dokumentacja projektowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu dk 15 o dł. 18 km.

Źródło i zdjęcia: GDDKiA
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: