Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit podsumował na konferencji prasowej najważniejsze działania inwestycyjne na sieci dróg krajowych w 2017 r. Wiceminister przypomniał m.in. dotychczasowe rozwiązania przyjęte na rzecz optymalizacji procesu budowy dróg oraz ostatnio ogłoszone postępowania przetargowe. Przedstawił też stanowisko resortu w sprawie planów budowy drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi, w związku ze znacznym przekroczeniem kosztorysu inwestorskiego w ofertach wykonawców, złożonych w postępowaniu przetargowym na budowę tego odcinka.
"Jesteśmy zdeterminowani, by zbudować Zachodnią Obwodnicę Łodzi w ciągu drogi S14. Jeszcze w marcu 2017 r. ogłosimy przetarg na nowy projekt, który pozwoli obniżyć koszty tej inwestycji. Do współpracy zapraszamy też samorządy zainteresowane powstaniem tej drogi" - podkreślił wiceminister Szmit.
Wiceminister Szmit przypomniał, że w ramach prac Rady Ekspertów wypracowano nowy wzór umowy na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, który będzie obowiązywać na nowych kontraktach zlecanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowe zasady zastosowano już w ogłoszonych 3 lutego 2017 r. przetargach na realizację dwóch odcinków drogi S61: Kolno - Stawiski (o dł. 16,4 km) oraz Stawiski - Szczuczyn (o dł. 18 km). Wkrótce ogłaszane będą kolejne przetargi na pozostałe odcinki S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką a Szczuczynem, wraz z obwodnicą Łomży.
W lutym 2017 r. GDDKiA wysłała też wykonawcom zaproszenia do złożenia ofert cenowych na realizację obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17 (o długości 9,6 km) oraz na budowę trzech odcinków drogi S19 pomiędzy Lasami Janowskimi a Niskiem, o łącznej długości 24,2 km.
MIB podejmuje wysiłki, by umożliwić przygotowanie do realizacji kolejnych zadań na sieci dróg krajowych. W ubiegłym tygodniu została m.in. podjęta decyzja o zapewnieniu środków na dalsze prace dla obwodnicy Łochowa w ciągu drogi krajowej 62 (o długości 8,2 km), m.in. przygotowywanie studium ekonomiczno-techniczno-środowiskowego.
Ponadto systematycznie kierowane są do realizacji zadania na istniejącej sieci drogowej, w tym zapewniające podniesienie nośności do 11,5 t/oś np.: przebudowa dk 1 pomiędzy Częstochową a aglomeracją śląską (łącznie 7 odcinków realizacyjnych) oraz dk 8 Bardo - Bardo Przyłęk i dk 36 w Ścinawie, przebudowa mostów w Kowalewicach (dk 21), Szczekocinach (dk 78), Bielsku Podlaskim (dk 19) oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na dk 57 w m. Przasnysz i dk 50 Łochów - Topór.
Wiceminister Jerzy Szmit podkreślił, że ważnym aspektem ostatnich prac Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest rozwiązanie sytuacji powstałej w związku ze znaczącym przekroczeniem (o 264 mln zł) wartości ofert złożonych w przetargu na realizację S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi.
Obecny kosztorysowy koszt kilometra tej drogi wynosi ok. 62 mln zł, a po zwiększeniu wartości wynosiłby ponad 72 mln zł. W ramach zabezpieczonego limitu w PBDK dostępne jest jedynie 107 mld złotych. Na realizację wszystkich priorytetów zapisanych w Programie brakuje zatem ok. 90 mld zł. Wzrosty wartości zadań, jak w przypadku S14, pogłębiłyby ten deficyt. Za kwotę, którą dodatkowo należałoby dołożyć do realizacji Zachodniej Obwodnicy Łodzi, można byłoby zbudować dużą obwodnicę (np. Kołbieli czy Niemodlina), bądź kilka mniejszych (np. Zatora i Nowego Sącza i Chełmca i Myśliny i Łochowa).
"Należy podjąć trudną decyzję o dalszych losach zadania. Czy dać szansę innym obwodnicom i zoptymalizować projekt S14 tak, aby jego koszt nie odbiegał od pierwotnych szacunków, czy zwiększyć wartość S14 kosztem innych zadań?" - pytał wiceminister Szmit.
W związku z problemami z zapewnieniem środków na realizację tej inwestycji, na podstawie analizy oraz wymaganych standardów projektowania MIB oceniło, że zadanie jest przewymiarowane i należy wprowadzić do projektu istotne zmiany obniżające koszty jego realizacji, m.in. w kwestii prac ziemnych i odstąpienia od budowy części obiektów inżynierskich. Przetarg na opracowanie nowego projektu S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi zostanie ogłoszony jeszcze w marcu 2017 r.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa