10 czerwca 2024 r. w konstrukcji powstających mostów Berdychowskich, umieszczono kapsułę czasu wraz z aktem erekcyjnym. Obie konstrukcje połączą poznańskie Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Generalnym wykonawcą obiektów jest firma Budimex S.A.
Akt erekcyjny z podpisami zastępcy prezydenta Poznania, prezesa spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie oraz przedstawiciela firmy Budimex, został uroczyście umieszczony w elemencie konstrukcji stalowej spinającej łuk mostu. To ostatnia część podstawy przeprawy, montowana nad lustrem Warty, bezpośrednio nad szlakiem żeglugowym. Nowa przeprawa przez Wartę składa się z dwóch mostów. Długość pierwszego z nich – nad Wartą – wynosić będzie 165 m, a szerokość w środku rozpiętości - 12 m. Długość drugiego mostu – nad Cybiną – wyniesie 117 m.
Mosty Berdychowskie będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. To inwestycja, która ułatwi komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Zadanie, stojące przed generalnym wykonawcą projektu, którym jest Budimex, obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale również chodników, pochylni i schodów. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajdują się przy Politechnice Poznańskiej. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.
„Budowa postępuje zgodnie z planem i wkroczyła już w finalny etap realizacji. Mosty Berdychowskie nie tylko będą uzupełnieniem istniejącej infrastruktury Poznania dla pieszych i rowerzystów, ale także ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Zamontowaliśmy ostatni element konstrukcji stalowej łuku mostu nad Wartą, co oznacza, że osiągnęliśmy kluczowy dla nas kamień milowy. Teraz przystępujemy do montażu górnych elementów konstrukcji stalowej, stanowiących pomost dla obiektu. Dzięki zastosowaniu m.in. największego na świecie żurawia samojezdnego w bezpieczny i szybki sposób możemy zamontować elementy, jednocześnie minimalizując uciążliwość dla mieszkańców Poznania oraz okolicznych terenów” – mówi Marcin Zaorski, Dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
W pracach nad przeprawami nad Wartą i Cybiną wykorzystywany jest żuraw samojezdny o udźwigu 1200 ton – największy na świecie w tej kategorii. Model został wyprodukowany na specjalne zamówienie, a na świecie działa tylko kilka podobnych maszyn. Po scaleniu wszystkich elementów łuku nad Wartą rozpocznie się montaż górnych elementów konstrukcji stalowej, stanowiących pomost dla obiektu.
Docelowo oba mosty będą opierały się wyłącznie na przyczółkach, co nada całej konstrukcji lekkości i unikatowego wyglądu. Zaplanowano je jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość.
Źródło: Budimex