JCB wprowadza na rynek zintegrowaną maszynę do naprawy ubytków w nawierzchni

Ocena: 0
6010
Firma JCB przedstawiła specjalną wersję swojej słynnej koparko-ładowarki 3CX, która teraz występuje jako zintegrowany kombajn do remontowania dróg. JCB 3CX od lat jest jednym z najbardziej wszechstronnych urządzeń dostępnych na rynku, a koparko-ładowarki wciąż są popularne wśród samorządów lokalnych zlecających prace remontowo-budowlane.
W najnowszym wcieleniu mocna i bogato wyposażona 3CX została uzupełniona o skrawarkę mocowaną na ramieniu koparkowym oraz łyżki zgarniającej mocowanej do ramion ładowarki czołowej, wskutek czego powstała 3CX Potholemaster. Ta zintegrowana maszyna oferuje lokalnym władzom i wykonawcom robót drogowych gotowe mobilne rozwiązanie do regularnych prac związanych z utrzymaniem nawierzchni.

W Potholemaster zastosowano najmocniejszy silnik Ecomax o mocy 81 kW (109 KM) oraz 6-biegową przekładnię Powershift z blokadą momentu obrotowego. Dzięki temu maszyna może jechać po drodze z prędkością do 40 km/h, a jednocześnie sprawnie obsługuje moduł skrawarki. W efekcie może się szybko przemieszczać między kolejnymi lokalizacjami roboczymi bez konieczności organizowania osobnego transportu oraz zapewnia optymalne wykorzystanie i wydajność pracy przez cały dzień.

3CX Potholemaster jest wyposażona w skrawarkę JCB Attachments o szerokości 400 mm, którą przygotowano z uwzględnieniem dużej mocy w gnieździe pomocniczego układu hydraulicznego. Układ hydrauliczny o zmiennej wydajności Advanced Easy Control z dźwigniami sterującymi serwomechanizmami gwarantuje najwyższą ergonomię podczas jazdy oraz maksymalną kontrolę nad wszystkimi funkcjami maszyny w trakcie skrawania. Mechanizm kompensacji ciśnienia w układzie z jednej strony dostarcza maksymalną moc do skrawarki, a z drugiej zapewnia pełną kontrolę nad wszystkimi funkcjami wysięgnika i ramienia koparkowego podczas eksploatacji.

Skrawarka o szerokości 400 mm nadaje się do wielu różnych zastosowań: od jednoprzebiegowych napraw małych ubytków do remontowania całych sekcji dróg szybkiego ruchu. Silnikowy mechanizm przesuwu bocznego umożliwia skrawanie na całej szerokości maszyny bez następującego co chwilę podjeżdżania, co jest bardzo ważne podczas pracy na jednym wydzielonym pasie jezdni. Skrawarka tworzy czystą i dobrze przygotowaną strefę roboczą, gwarantując długowieczność naprawy a nie tylko tymczasowe rozwiązanie problemu.

Z przodu 3CX jest wyposażona w sterowaną hydraulicznie łyżkę zgarniającą o szerokości 2,3 metra. Całkowita szerokość, łącznie z silnikiem hydraulicznym, nie przekracza szerokości maszyny, co ułatwia bezpieczne poruszanie się po drogach. Szczotka umieszczona w łyżce jest zbudowana z mieszaniny włókien plastikowych i drucianych w celu zapewnienia maksymalnej trwałości. Zbiera kolejne warstwy nawierzchni bardzo precyzyjnie, niemal nie wzbudzając kurzu i bez ryzyka rozrzucania materiału wokół maszyny. Jedno-dwa przejścia po skrawanym miejscu wystarczają, aby uzyskać czystą powierzchnię roboczą gotową do naprawy i położenia nowego asfaltu. Dodatkowo osłona szczotki ogranicza uwalnianie kurzu podczas wysypywania zawartości łyżki do wywrotek, które wywożą urobek z miejsca robót.


W konstrukcji zastosowano hydrauliczny mechanizm unoszący, który odsuwa osłonę szczotki od łyżki. Wtedy operator maszyny może zbierać warstwy z większych powierzchni, a pracownicy na ziemi ręcznie załadowywać łyżkę w ciaśniejszych przestrzeniach. Dodatkowo połączenie mechanizmu odsuwania osłony z długimi ramionami ładowarki ułatwia rozładowywanie łyżki od tyłu wywrotki, co również jest kluczową cechą w trakcie prac na szerokości jednego pasa jezdni.

Opracowany przez JCB nowatorski obwód hydrauliczny ręcznych elektronarzędzi, który w 3CX Potholemaster jest zamontowany z boku, umożliwia pracownikom korzystanie z różnych ręcznych młotów i pił do usuwania materiału wokół metalowych elementów w drodze i równego obrabiania krawędzi odkrywek. Narzędzia te pozwalają się także dostać do miejsc, gdzie nie sięga skrawarka.

Tradycyjnie wykonawcy zleceń na miejskich i lokalnych drogach musieli korzystać z całego arsenału maszyn do wycinania, łamania i skrawania, z osobnymi zamiatarkami i walcami, w naprawach nawet najmniejszych ubytków. Zintegrowane urządzenie oparte na koparko-ładowarce znacznie redukuje liczbę maszyn potrzebnych do wykonywania tego typu prac, obniża koszty, a jednocześnie daje gwarancję częstszego wykorzystywania.

Mniejsze narzędzia i maszyny trzeba dowozić na miejsce robót dodatkowymi wywrotkami i samochodami transportowymi, natomiast JCB Potholemaster może przygotować drogę do naprawy, po czym samodzielnie udać się do następnej lokalizacji, a jego miejsce zajmą ekipy układające nową nawierzchnię.

Kolejna zaleta konstrukcji Potholemaster polega na tym, że w czasie, gdy maszyna nie służy do naprawiania dróg, można zdemontować osprzęt i używać jej jako zwykłej koparko-ładowarki. W miesiącach zimowych będzie to na przykład ładowanie piasku i zbieranie śniegu, a latem praca przy instalacjach przeciwpowodziowych i innych zadaniach. Ta uniwersalność gwarantuje maksymalne wykorzystanie maszyny oraz eliminuje konieczność kupowania sprzętu sezonowego.

Ponadto gdy nadejdzie czas unowocześnienia floty, JCB 3CX Potholemaster będzie wciąż bogato wyposażoną koparko-ładowarką, a więc uzyska wysoką cenę odsprzedaży. W ten sposób po raz kolejny obniży całkowity koszt eksploatacji dla klienta.

Źródło i zdjęcia: JCB
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: