Nie ma drugiego takiego rynku w Europie, na którym zjawisko występowania cementów niespełniających norm byłoby obecne w takim stopniu jak w Polsce – mówił prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu na konferencji prasowej, która 29 września 2010 roku odbyła się w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie.
Z szacunkowych danych Stowarzyszenia wynika, że 15–20% cementu workowanego znajdującego się na rynku, to cement niespełniający norm. Jego zastosowanie stanowi bezpośrednie zagrożenie dla trwałości konstrukcji i budowli. Główny Urząd Nadzoru Budowlanego otrzymał pierwsze pismo w tej sprawie 5 lat temu. Efektów nie widać, a zjawisko się nasila.
Stowarzyszenie Producentów Cementu bije na alarm, bo badania próbek cementów workowanych, zakupionych w jednym z supermarketów budowlanych, wykazują już drugi rok z rzędu, że cementy w większości nie spełniają norm jakościowych. Badania przeprowadzone w 2009 roku wykazały, że 2 próbki na 12 spełniały wszystkie normy. W 2010 roku na 6 zbadanych próbek, tylko jedna odpowiadała normom jakościowym. W produktach niespełniających norm część cementu jest najczęściej zastępowana przez popiół lotny lub różnego rodzaju dodatki w ilości – nawet 50%, co jest niedopuszczalne. Cement niespełniający norm stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa budowlanego. Wykorzystanie niesprawdzonego cementu może nieść za sobą liczne negatywne konsekwencje:
– łuszczenie się i przebarwiania powierzchni betonowych,
– spękania powierzchni,
– nietrwałość konstrukcji budowlanych.
Jak poznać, czy kupowany cement jest dobry?
Stowarzyszenie Producentów Cementu wprowadziło nowe, zrozumiałe nawet dla osób niezwiązanych z branżą budowlaną oznaczenie najwyższej jakości produktu pod nazwą „Pewny Cement”. To strzałka, która będzie wskazywała pewny – sprawdzony cement.
Znak jakości „Pewny Cement” przyznawany jest przez kapitułę Stowarzyszenia Producentów Cementu za spełnienie najwyższych norm i specyfi kacji technicznych dotyczących parametrów cementu na wszystkich etapach: produkcji, konfekcjonowania i dystrybucji. Znak jakości „Pewny Cement” może otrzymać każdy producent cementu, pod warunkiem, że jego produkt dostępny na rynku będzie spełniał normy jakościowe. Wydanie certyfi katu „Pewny Cement” poprzedzone jest drobiazgową procedurą kontrolną, której dobrowolnie poddają się fi rmy deklarujące chęć uczestnictwa w programie Stowarzyszenia Producentów Cementu. Proces produkcyjny kontrolowany jest w tych przedsiębiorstwach przez zespół ekspertów raz w roku, natomiast produkty dostępne na rynku podlegają kontroli raz na pół roku. Producenci, w przypadku których procedura kontroli potwierdzi zgodność z normami oraz wysokie wskaźniki jakości wyrobów, otrzymuje prawo do posługiwania się znakiem „Pewny Cement”.
Oprócz jakości samego cementu ważne jest również oznakowanie worków, w których jest sprzedawany cement. Celem kampanii jest wspieranie produktów o najwyższej gwarantowanej jakości oraz ostrzeganie i ochrona konsumenta przed wyrobami, które nie spełniają wymagań norm. Realizacji założeń służy wprowadzenie ujednoliconego, czytelnego znaku potwierdzającego wysoką jakość produktu.
Firma Cemex jako pierwsza wyraziła chęć przystąpienia do programu, nadsyłając do organizatorów wniosek o wydanie certyfi katu. Również pozostali producenci cementu w Polsce będą się musieli postarać o uzyskanie znaku „Pewny Cement”, żeby odciąć się od fi rm wprowadzających do handlu cement niespełniający norm jakościowych.
Wprowadzenie znaku „Pewny Cement” nie powinno być sygnałem do podnoszenia cen przez producentów. Inny problem może za to przyczynić się do wzrostu ceny cementu, jakim jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla dla Polski. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie na cement w naszym kraju, musimy się liczyć z koniecznością dokupienia emisji CO2, co niestety bezpośrednio przełoży się na ceny cementu. Na przestrzeni 10 kolejnych lat zapotrzebowanie na cement ma wzrosnąć o 7,4 mln ton, czyli dodatkowo o połowę więcej niż jest obecnie.
W ostatnich latach zainwestowano w cementownie około 6 mld zł, w tym również w nowoczesny sprzęt obniżający emisję dwutlenku węgla podczas procesu produkcyjnego. Należy jednak pamiętać, że aż 68% to naturalna emisja CO2, na którą nie mamy wpływu. Mamy natomiast wpływ na jakość produkowanych w Polsce i oferowanych na naszym rynku produktów. To właśnie jakość wyrabia fi rmie markę i dzięki dobrej jakości produktów klient dokonuje kolejnego wyboru. Czasy sprzedaży „hit and run” powoli odchodzą do lamusa. Teraz przepisy unijne nakierowane są na jakość, ekonomię i ekologię. Wszystkie firmy, które się nie dostosują do trendów, w długiej perspektywie są skazane na zniknięcie z rynku. Polskie przedsiębiorstwa dbające o jakość swoich wyrobów, cieszą się uznaniem klientów nie tylko w kraju, ale i za granicą. Firmy te są godnym konkurentem na rynkach światowych. Zarządzanie przez jakość powinno przyświecać każdej firmie, która chce się rozwijać i myśli o swojej działalności długoterminowo.
Opracowano na podstawie materiałów Stowarzyszenia Producentów Cementu
Źródło: Budownictwo Monolityczne 3/2010