Na 2014 rok producenci betonu towarowego patrzą z optymizmem. Pięcioprocentowy wzrost zapotrzebowania na beton w tym roku branża wiąże ze stopniową poprawą koniunktury w czterech sektorach: mieszkalnictwie, budownictwie drogowym, kolejowym i energetyce. Takie prognozy rynkowe ogłoszono 20 marca 2014 r. w Warszawie w czasie finału jedenastej edycji kampanii Dobry Beton.
Ponad 200 osób wzięło udział w rozstrzygnięciu XI edycji kampanii Dobry Beton, które 20 marca 2014 roku odbyło się w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Organizatorem kampanii było Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
Laureaci XI Edycji Kampanii Dobry Beton
„Najlepsi producenci betonu towarowego poddali się rygorystycznej ocenie zgodnie z regulaminem naszego znaku jakości. To dzięki ich wysiłkowi i zaangażowaniu spotykamy się dzisiaj na uroczystości rozdania certyfikatów” – mówił dr Maciej Gruszczyński, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. „Znak jakości Dobry Beton ma promować najlepszych producentów betonu towarowego, betonu który powstaje zgodnie z europejskimi standardami i poszanowaniem środowiska naturalnego”.
Według Piotra Ruseckiego, prezesa Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce w ciągu ostatnich 10 lat branża zwiększyła swoje obroty trzykrotnie. „Ale w 2013 r. spotkała nas 14% korekta za sprawą mniejszej o 8% sprzedaży i spadku cen. To wszystko spowodowało obniżenie rentowności branży” – mówił Piotr Rusecki.
O ile w 2011 r. zapotrzebowanie na beton towarowy w Polsce było rekordowe i sięgało 23,7 mln m3, w 2012 – 19,5 mln m3, to w 2013 roku wynosiło już 18 mln m3. Zdaniem prezesa Ruseckiego na 2014 r. branża patrzy z optymizmem spodziewając się co najmniej 5% wzrostu – do 18,9 mln m3 betonu towarowego.
Według danych SPBT w 910 wytwórniach betonu towarowego w Polsce pracuje około 10 tys. osób (dane z 2012 r.). Rynek obsługuje także ponad 3 tysiące betonowozów i ponad 700 pomp do betonu. Pod względem wielkości produkcji betonu Polska zajmuje 5 miejsce w Europie. Znajduje się tuż za Hiszpanią, ale przed Wielką Brytanią. Największym konsumentem betonu towarowego w ubiegłym roku było budownictwo inżynieryjne (45%). Dzięki akcji kredytowej „Rodzina na swoim” do 19% wzrósł udział budownictwa mieszkaniowego w zużyciu betonu. 14% betonu towarowego pochłaniała budowa dróg, a 5% realizacja obiektów użyteczności publicznej.
Pięcioprocentowy wzrost zapotrzebowania na beton w 2014 r. branża wiąże ze stopniową poprawą koniunktury w czterech sektorach: mieszkalnictwie, budownictwie drogowym, kolejowym i energetyce. Zdaniem prezesa Ruseckiego pierwsze symptomy ożywienia są już widoczne.
Wytwórnie betonu towarowego – Laureaci XI Edycji Kampanii Dobry Beton:
- Głogów (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Gorzów Wlkp. – przy Obwodnicy Wschodniej (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Gorzów Wlkp. – Zawarcie (Lafarge Beton Towarowy Sp. z o.o.)
- Jelenia Góra – przy Trasie Czeskiej (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Kraków – Niepołomice (General Beton Polska Sp. z o.o.)
- Lubin – Gilów (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Ostrołęka (Cemex Polska Sp. z o.o.)
- Piła – Przedmieście Poznańskie (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
- Poznań – Wysogotowo (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
- Radomsko – Bogwidzowy (Dyckerhoff Polska Sp. z o.o.)
- Rzeszów – ul. Przemysłowa (PPMB Bosta Beton Sp. z o.o.)
- Szczecin – przy Basenie Górniczym (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Warszawa – Odolany (Lafarge Kruszywa i Beton Sp. z o.o.)
- Wytwórnia Mobilna „Mob K041” (Cemex Polska Sp. z o.o.)
- Wolin (BT Topbeton Sp. z o.o.)
- Zielona Góra – ul. Międzyrzecka (Lafarge Beton Towarowy Sp. z o.o.)
Źródło: Świat Betonu 2(2) 2014