Debata "Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020"

Ocena: 0
2884
Minister Sławomir Nowak podsumował dwudniową debatę pt. "Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020. Inwestycje w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020. Oczekiwania i realia", zorganizowaną przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Debata, której celem było przedstawienie głównych założeń dla nowych inwestycji drogowych w perspektywie finansowej 2014 - 2020, odbyła się w dniach 23-24 października br. w ramach Targów Infrastruktura 2013.

Uczestnicy debaty Dokąd dojedziemy? Wizja infrastruktury drogowej w Polsce w roku 2020

Uczestnikami debaty była strona publiczna - zamawiająca drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawiciele wykonawców. Wzięli w niej udział m.in.: Zbigniew Rynasiewicz, Sekretarz Stanu w MTBiGM, Lech Witecki, p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i przedstawiciele GDDKiA, Stanisław Żmijan, Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz eksperci i wykonawcy z branży budownictwa drogowego: Alfred Watzl, Członek Zarządu Strabag, Marcin Klammer, Prezes Arcadis Polska oraz Marcin Konarzewski, Prezes Energopol Szczecin.

"Targi, na których spotykamy się po raz kolejny, są dobrą okazją do spotkania całej branży. Rok 2013 jest rokiem przełomu. Kończymy większość kontraktów drogowych rozpoczętych w ramach tzw. starej perspektywy i starego Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad z perspektywą do roku 2015, jednocześnie płynnie wchodzimy w nową perspektywę" - powiedział Minister Sławomir Nowak podsumowując debatę. Jak dodał, od 6 lat Polska jest w budowie. Zbudowanych zostało 2500 km nowych dróg krajowych, wyremontowanych zostało kilkanaście tysięcy dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Teraz w budowie jest ponad 600 km dróg. Polska jest obecnie na 6 miejscu w Europie jeśli chodzi o łączną długość dróg szybkiego ruchu. "Gonimy Europę" - podkreślił Minister Sławomir Nowak.
 
Odnosząc się do planów inwestycyjnych Minister Sławomir Nowak podkreślił: "by nie wpaść w dołek inwestycyjny i nie tracić czasu, uchwaliliśmy załącznik nr 5 do obecnego Krajowego Programu Budowy Dróg, gdzie wpisaliśmy ponad 700 km nowych dróg ekspresowych do budowy. Załącznik nr 6 to 12 kolejnych dużych i ważnych obwodnic". Dzięki temu zapewniona zostanie płynność budowy dróg pomiędzy kończącą się a rozpoczynającą perspektywą finansową, firmy budowlane nie będą musiały redukować swojego potencjału w oczekiwaniu na nowe projekty do realizacji.

 
"Dziękuję za ten dialog. Oczekuję, że będzie on nadal prowadzony otwarcie i permanentnie. Musimy szukać takich rozwiązań, które będą nas przybliżały do szczęśliwego końca, czyli roku 2020, gdzie powiemy, że domknęliśmy sieć dróg autostradowych i ekspresowych" - powiedział Minister Sławomir Nowak. Jak dodał, celem jest stworzenie spójnej sieci dróg szybkiego ruchu, prowadzących nieprzerwanie z północy na południe i ze wschodu na zachód.
 
W pierwszym dniu debaty Sekretarz Stanu w MTBiGM Zbigniew Rynasiewicz, otwierając panel ekspertów powiedział, że rozpoczęły się już prace nad nowym programem budowy dróg krajowych, który ma uwzględniać zapisy Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu. Integralną częścią nowego programu będą również inwestycje wpisane już do załączników 5 i 6 do PBDK. "Zgodnie z ustaleniami z Komisją Europejską, chcemy dokończyć sieć dróg ekspresowych i powiązać ją z siecią autostrad - chodzi o drogi S3, S5, S6, S7, S8, S17, S19 i S61" - powiedział Wiceminister Zbigniew Rynasiewicz. Jak podkreślił: w 2020 r. chcemy mieć w Polsce ponad 2800 km sieci dróg ekspresowych i około 1800  km autostrad, to będzie efekt w miarę spójnej sieci dróg w Polsce.

W trakcie debaty przedstawicieli wykonawców i kierownictwa GDDKiA poruszono problemy współpracy obu stron przy realizacji państwowych inwestycji drogowych. Zostały omówione wspólne ustalenia grup roboczych powołanych w celu opracowania ujednoliconych specyfikacji w poszczególnych branżach, w oparciu o postulaty i doświadczenia wszystkich stron procesu inwestycyjnego. Efekty prac zespołów roboczych zostaną wkrótce udostępnione na stronie internetowej GDDKiA. Jak podkreślono, istnieje konieczność stałego dialogu i współpracy wszystkich uczestników rynku, w szczególności wykonawcy i inwestora - jest to warunek konieczny sprawnej realizacji inwestycji.

Jak stwierdzili obecni na debacie przedstawiciele GDDKiA, w ciągu ostatnich lat zmieniono prawo w taki sposób, by usprawnić realizowanie inwestycji infrastrukturalnych. Wdrożono również wiele postulatów branży wykonawczej, m.in. wprowadzając do kontraktów takie instrumenty jak zaliczka czy skrócone terminy płatności.
 
***

Debata odbyła się w ramach XI Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego, Kolejowego oraz Zarządzania Ruchem "Infrastruktura 2013", objętych patronatem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka. Targi są jedną z najważniejszych imprez w Polsce poświęconych tematyce rozwoju infrastruktury. Stanowią płaszczyznę dialogu i współpracy pomiędzy środowiskami zainteresowanymi rozwojem infrastruktury w Polsce. Podczas targów można zapoznać się z propozycjami m.in. firm: wykonawczych, projektowych i consultingowych, producentów maszyn i urządzeń budowlanych oraz niezbędnych surowców i materiałów.

Źródło i zdjęcia:  www.transport.gov.pl
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: