Rok wydania: Numer:
Świat Betonu 2015/3

Drodzy Czytelnicy,

w Waszych rękach kolejne wydanie Świata Betonu. Zapraszam do zapoznania się z artykułami z działu realizacje, a także technologie. Polecam również artykuł o stanie wykorzystania funduszy europejskich w 2015 roku.

Mijający rok był dla większości firm budowlanych udany, choć nadchodzący zapowiada się jeszcze lepszy.
Dziękuję bardzo, że byli Państwo z nami w tym roku, zapraszamy do współpracy w kolejnym roku.

Życzę Państwu samych sukcesów w Nowym 2016 Roku!

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa
Świat Betonu 2015/2

Drodzy Czytelnicy,

sezon budowlany w pełni, ale nie należy on do najbardziej udanych. Jak podaje GUS produkcja budowlano-montażowa po sześciu miesiącach tego roku była zaledwie 1% wyższa niż rok wcześniej, dla porównania w 2014 roku mogliśmy się cieszyć wzrostem o 9,8% w stosunku do 2013 roku.
Jak będzie się kształtowała produkcja budowlano-montażowa w kolejnych miesiącach?

Weźmy dane z poprzedniego roku: po ośmiu miesiącach był wzrost o 5,2%, ale w ujęciu miesięcznym – w sierpniu 2014 roku produkcja budowlano-montażowa była o 3,6% niższa niż w 2013 roku. Mając na uwadze spadki produkcji w czerwcu 2015 roku o 2,5%, miejmy nadzieję, że kolejne miesiące będą lepsze, choć pewnie nie będą to duże wzrosty.

W ostatnim kwartale 2015 mają w końcu ruszyć inwestycje dofinansowane z budżetu UE na lata 2014–2020. Wszystko jednak wskazuje na to, że korzyści z nich płynące odczujemy dopiero w 2016 roku.

Redaktor naczelny
Beata Gozdur
Świat Betonu 2015/1
Drodzy Czytelnicy,

bieżące wydanie ŚWIATA BETONU będzie dystrybuowane podczas kilku ważnych imprez targowych: Intermat w Paryżu, Intermasz w Poznaniu, Autostrada w Kielcach oraz Wod-Kan w Bydgoszczy. Ze względu na międzynarodowe targi w Paryżu dwa artykuły, powiązane z tą imprezą, są w języku angielskim. Zapraszam do ich przeczytania.

Dnia 19 marca b.r. w Warszawie odbyło się spotkanie prasowe Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego. Motywem przewodnim konferencji była przydatność betonu dla drogownictwa w świetle dokumentu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pt. „Ogólne specyfikacje techniczne”, obejmujący nowoczesne rozwiązania materiałowe dla projektowania i budowy nawierzchni oraz innych elementów dróg z betonu. Podsumowując spotkanie, Stowarzyszenie wyraziło nadzieję, że przekonało zaproszonych do tezy, iż przemysł betonu towarowego i jego zaplecze surowcowe, także wykonawcy w Polsce – są w pełni przygotowani do kompleksowej budowy najnowszej generacji autostrad, tras szybkiego ruchu, ale także dróg lokalnych – w technologii betonowej, z wymierną korzyścią zarówno dla inwestorów, jak i dla użytkowników. Branża ta dysponuje bowiem nowoczesną bazą produkcyjno-transportową, w niczym nie ustępującą standardowi UE.

O nowoczesnych technologiach i urządzeniach, wykorzystywanych do pracy z betonem, piszemy właśnie w Świecie Betonu – magazynie i stronie internetowej. Zapraszamy do zapoznania się z nimi! Zachęcam również do wpisania się do newslettera, w którym na bieżąco przekazujemy najświeższe informacje dotyczące branży.

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa
Świat Betonu 2014/6
Drodzy Czytelnicy,

w listopadzie br. została zakończona praca naukowo-badawcza pt. „Perspektywy i kierunki rozwoju konstrukcji oraz nowych rozwiązań materiałowo-technologicznych nawierzchni drogowych w aspekcie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju” (więcej na stronie GDDKiA). Celem pracy była analiza kierunków rozwoju nowych materiałów, technologii i konstrukcji nawierzchni stosowanych w budownictwie drogowym. Wnioski z przedstawionego raportu końcowego pracy są niezwykle istotne i dotyczą całej branży drogowej w naszym kraju. Przewidują one kierunki, w których w najbliższych latach oraz w perspektywie 30 lat będzie podążało polskie drogownictwo. W raporcie czytamy, że nawierzchnie sztywne (z betonu cementowego) będą stosowane do budowy dróg wyższych kategorii ruchu oraz wyższych klas technicznych (stosowanie technologii betonu cementowego, głównie do budowy dróg autostradowych i ekspresowych).
Zalecenia w zakresie materiałów, nowych technologii i konstrukcji obejmują również aspekty dotyczące utrzymania i eksploatacji dróg, badań i rozwoju drogownictwa oraz edukacji.
Wszystko wskazuje więc na to, że rola betonu w polskiej infrastrukturze drogowej będzie rosła.

W Nowym 2015 Roku życzę Państwu spełnienia wszystkich marzeń!

Redaktor naczelny
Beata Gozdur
Świat Betonu 2014/5

Drodzy Czytelnicy,

firmy budowlane z ogromną nadzieją patrzą na 2015 rok, bo ma to być rok, w którym ruszą inwestycje dofinansowane z Unii Europejskiej z budżetu na lata 2014–2020.

Niestety, w 2015 roku nastąpi kumulacja wydatkowania i nałożenie się realizacji perspektyw finansowych: kończącej się perspektywy finansowej 2007–2013 i nowej 2014–2020, co negatywnie może odbić się na efektywności wykorzystania środków unijnych.

Uproszczenie procedur ubiegania się o fundusze unijne byłoby dużym ułatwieniem dla małych podmiotów, starających się o niewielkie kwoty wsparcia. Rozbudowane wymogi biurokratyczne praktycznie ograniczają wsparcie finansowe tylko dla podmiotów dużych i średnich, a zależy nam przecież również na małych… Więcej o stanie wykorzystania funduszy europejskich na stronie 24.

Zapraszam do lektury kolejnego wydania ŚWIATA BETONU.

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa
Świat Betonu 2014/4
Drodzy Czytelnicy,

bieżące wydanie ŚWIATA BETONU jest przygotowane specjalnie pod dwie, ważne dla rynku budowlanego imprezy: konferencję Dni Betonu w Wiśle oraz targi Infrastruktura w Warszawie.

W latach 2014–2020 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obiecuje wydać na inwestycje 75 mld zł. W planach GDDKiA na 2014 rok są liczne przebudowy obiektów mostowych, rozbudowy istniejących dróg, remonty zniszczonych odcinków dróg i autostrad, nie brakuje również planów budowy nowych obiektów inżynieryjnych. Przetargi już są ogłaszane, na efekty trzeba będzie poczekać kilka lat. Ważne jest jednak, że są realizowane jakieś inwestycje, bo ostatnie 2 lata były ciężkie pod tym względem dla całej branży budowlanej – nie dość, że doskwierał brak inwestycji, to jeszcze zatory płatnicze blokowały dalsze działania firm, wiele było też upadłości.

Miejmy nadzieję, że te trudne dla budownictwa czasy mamy już za sobą i kolejne lata będą zdecydowanie lepsze. Już w tej chwili widać poprawę sytuacji gospodarczej, świadczą o niej pozytywne dane z GUS i optymistyczne informacje z firm.

Zapraszam do lektury kolejnego wydania Świata Betonu.
Redaktor naczelny
Beata Gozdur
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy