Najwyższa na świecie pompa do betonu

Ocena: 0
4509
Do "Księgi Rekordów Guinnessa" trafiła najwyższa na świecie pompa do betonu. Rozłożona mierzy 101 metrów wysokości. Zamontowano ją na 7-osiowym podwoziu Scania V8. Pompę skonstruował chiński producent maszyn budowlanych Zoomlion. Spośród siedmiu segmentów ramienia podającego beton, cztery ostatnie są wykonane z włókna węglowego.

Giganci przemysłu betoniarskiego prześcigali się w ostatnich latach w budowie pomp do betonu o coraz większym zasięgu. Wciąż niepokonana pozostawała magiczna bariera 101 metrów. Żeby się z nią zmierzyć, Zoomlion zwrócił się do firmy Scania o podwozie odpowiednie dla tak niecodziennej zabudowy.

Aby sprostać pompie z 7-segmentowym ramieniem potrzebne było 7-osiowe podwozie. Zbudowała je fabryka Scania w Södertälje, a szwedzka firma Lax? Special Vehicles uzupełniła jego wyposażenie. Do napędu posłużył silnik V8 o mocy 620 KM. Mierzące 15,5 m długości podwozie ciężarówki jest prawdopodobnie najdłuższym w historii firmy Scania.


Skomplikowaną zabudowę zaprojektowały Zoomlion oraz specjalistyczna, włoska firma Cifa, która jest częścią chińskiego potentata. Rekordową pompę do betonu wyprodukował zakład w Changsha w centralnych Chinach.

Kompletny pojazd ma 18,5 m długości. Niezwykłe jest, że zabudowę wykonano na podwoziu "normalnej" ciężarówki, a nie ciężkiego pojazdu specjalnego. Oznacza to, że pompa mieści się w maksymalnych, dopuszczanych przepisami wymiarach i jest zgodna z normami emisji spalin obowiązującymi w chińskim transporcie drogowym.

Zdumiewający pojazd zbudowany wspólnie przez firmy Zoomlion, Cifa i Scania został oficjalnie wpisany do najchętniej przedrukowywanej książki na świecie: "Księgi Rekordów Guinessa".

Zoomlion zaopatruje się w szwedzkie podwozia od 2008 r. Są one wszechstronnie adaptowane do potrzeb zabudów, jakie montują na nich Chińczycy. "Mocna pozycja firmy Scania, jako dostawcy najnowocześniejszych podwozi dla pomp do betonu, pokazuje skuteczność naszej metody pracy, polegającej na współpracy specjalistów z różnych dziedzin" - mówi Peter Sjöblom, dyrektor zarządzający Scania China.


Ciężarówki dostarczane firmie Zoomlion mają najczęściej silniki 6-cylindrowe. Jako pompy do betonu pracują najczęściej przy wznoszeniu wysokich budynków i mostów. Scania China założyła specjalny zespół serwisantów oraz przeszkoliła w obsłudze i naprawach personel Zoomliona, aby szybciej reagować na awarie sprzętu i zwiększyć dyspozycyjność pojazdów.

"Pompa 101" będzie prezentowana w całej okazałości na targach Bauma China 2012, które odbywają się w Szanghaju od 27 do 30 listopada br. Obecnie jest w stadium prototypu. Jej konstrukcja i działanie będą poddane dokładnym analizom. Przejdzie również surowe testy. Producent spodziewa się zainteresowania głównie ze strony chińskich klientów. Nie wyklucza jednak, że w przyszłości pompa trafi do Europy.

Źródło i zdjęcia: Scania
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: