Strop eliptyczny na budowie II linii metra

Ocena: 0
7175
Budowana bezpośrednio pod Rondem ONZ stacja II linii metra w Warszawie, to jedyny obiekt, przez który drążąca tarcza TBM przeszła jeszcze przed wykonaniem wykopu podstropowego.

W połowie grudnia ubiegłego roku powstała ostatnia sekcja płyty górnej - tzw. strop eliptyczny. Ze względu na charakterystykę tej sekcji, przebieg prac znacząco się różnił od standardowej procedury wykonywania płyty stropowej.

Przygotowania rozpoczęły się od budowy specjalnie wyprofilowanego szalunku i dostosowanego do niego zbrojenia. Była to operacja dość skomplikowana ze względu na ilość zakrzywień i różnic poziomów w płaszczyźnie stropu. Następnie przyszedł czas na betonowanie - dotychczas nasze największe, ciągłe betonowanie, do którego zużyto aż 2300 metrów sześciennych materiału.

Przed rozpoczęciem wykopu podstropowego stacji konieczne było zabezpieczenie i wzmocnienie konstrukcji tuneli przecinających jej korpus. Na ich wewnętrznym obwodzie zamontowano metalowe elementy łączące poszczególne sekcje. Dzięki temu maszyny mogły zejść na poziom -1 i bezpiecznie rozpocząć prace. Wydobyto już 13 tys. m³ ziemi, a na głębokości 4,5 m wylana została pierwsza sekcja chudego betonu.

GALERIA:










Źródło: www.budowametra.pl
Zdjęcia: M. Żuchowski
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: