Strona główna | RealizacjeRusza modernizacja opolskich śluz Kanału Gliwickiego

Rusza modernizacja opolskich śluz Kanału Gliwickiego

Podpisaniem umowy między Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gliwicach a Skanska rozpoczęła się modernizacja śluz Kanału Gliwickiego, położonych po opolskiej stronie drogi wodnej. Realizację zadania w ramach projektu pn. "Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II" zarządca Kanału Gliwickiego powierzył firmie Skanska. Wartość prac remontowych na śluzach Sławięcice i Nowa Wieś, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to blisko 60,3 mln zł.

Za sprawą szeroko zakrojonego remontu obu obiektów odzyskają one dawną świetną, zaś administrator i wodniacy uzyskają pewność co do sprawności i niezawodności śluz, które dotychczas przechodziły jedynie doraźne remonty i bieżącą konserwację. Stan śluz w ciągu minionych bez mała 80 lat intensywnej eksploatacji sukcesywnie się pogarszał. Decyzja o przeprowadzeniu prac modernizacyjnych była koniecznością, by utrzymać drogę wodną w należytej sprawności.

Śluzy Sławięcice i Nowa Wieś są dwukomorowymi obiektami bliźniaczymi o 71,4 m długości, 12 m szerokości i spadzie 6,25m (6,20 spad na śluzie Sławięcice).

W ramach prac modernizacyjnych wykonawca przebuduje i wyremontuje odcinki awanportów, komór śluzy oraz zajmie się rekonstrukcją betonów głów dolnych i górnych wraz z dnem śluz. Wykona również remont części podziemnej i nadziemnej budynku sterowni oraz maszynowni zlokalizowanych na głowach śluzy. Uruchomione zostaną kanały obiegowe, zaś w awanportach dolnych powstaną pomosty, umożliwiające załogom zejście na ląd.

Prace na obiektach obejmą remont zarówno północnej, jak i południowej komory śluz. W ramach tych frontów robót przewidziano nowe wrota śluz.

Roboty obejmą ponadto remont elementów konstrukcji zapewniającej śluzowanie wraz z istniejącymi mechanizmami napędowymi. Obiekty zostaną wyposażone w nowoczesną instalację elektryczną (dotychczasowa nie spełnia wymogów BHP), teletechniczną i elektroniczną. Śluzy zyskają nowy system monitoringu i elektronicznego sterowania.

Oprócz prac bezpośrednio na śluzie wykonawca przygotuje również sieć dróg i nawierzchni wokół obiektów oraz poprowadzi nowe przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe. Wzmocnieniu ulegnie grunt, uporządkowany będzie teren wzdłuż budowli.

Priorytetem dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach jest fakt, by prace modernizacyjne nie uniemożliwiały żeglugi po Kanale Gliwickim, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dla użytkowników drogi wodnej, pracowników i realizujących kontrakt. Z Kanału korzystają armatorzy barek i organizatorzy żeglugi pasażerskiej. Stąd częstym widokiem są statki, pływające między Gliwicami i Kędzierzynem Koźlem. Dlatego RZGW w Gliwicach położył duży nacisk, by tak logistycznie zaplanować harmonogram robót, żeby żegluga mogła się odbywać jedną komorą każdej z remontowanych śluz. Modernizowane obiekty są wpisane do rejestru zabytków województwa opolskiego a zakres prowadzonych prac uzgodniono z Opolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Modernizacja obu śluz zakończy się na początku 2021 r.

Projekt pn. "Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim, na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice - przystosowanie do III klasy drogi wodnej - etap II" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Źródło i zdjęcie: Skanska
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Ochrona przeciwpożarowa konstrukcji betonowych

Konstrukcje betonowe, pomimo wysokiej odporności samego materiału na działanie ognia, również należy projektować z uwzględnieniem aspektu nośności ogniowej. Wraz z ekspertem Paroc wyjaśniamy, jak określać i dobrać odpowiednią metodę ochrony dla dźwigarów, kolumn, ścian i płyt z betonu. Czytaj więcej