W 2015 roku wzrost sprzedaży cementu w Polsce do 16 mln ton

Ocena: 0
2852
Po pierwszym kwartale mamy 3,4% wzrostu sprzedaży cementu na rynku polskim w stosunku do roku 2014, to tchnie optymizmem. Oceniamy, że rok 2015 będzie rokiem kolejnego wzrostu 5-6% - mówił Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu podczas konferencji prasowej, która odbyła się 14 kwietnia 2015 r. W 2014 r. sprzedano w Polsce ok. 15,1 mln ton cementu, a prognoza na 2015 r. zakłada sprzedaż na poziomie 16 mln ton.

Spotkanie prasowe Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) odbyło się w roku jubileuszu pod hasłem "Stowarzyszenie Producentów Cementu - 25 lat dla rozwoju polskiej gospodarki".

Na pytania dziennikarzy odpowiadali:
  • Andrzej Ptak - przewodniczący SPC (prezes Zarządu i dyrektor generalny GRUPA OŻARÓW SA)
  • Federico Tonetti - członek Zarządu SPC (prezes Zarządu i dyrektor generalny GRUPY LAFARGE)
  • Marcelo Catala - członek Zarządu SPC (prezes Zarządu CEMEX POLSKA Sp. z o.o.)
  • Patrick Creagh, Cement Manager Poland GRUPA CRH
  • Prof. Jan Deja - dyrektor Biura Zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu
  • Dr Bohdan Wyżnikiewicz - ekspert (wiceprezes Zarządu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową)
Ćwierć wieku dla rozwoju polskiej gospodarki

Przypomnijmy, że SPC zostało powołane do życia na początku transformacji ustrojowej, w 1990 roku, przez kadrę kierowniczą przedsiębiorstw przemysłu cementowego. Członkami SPC są zarówno osoby prawne - przedsiębiorstwa branży cementowej, jak i osoby fizyczne.

Stowarzyszenie reprezentuje interesy przemysłu cementowego w kraju - zarówno wobec władz państwowych i samorządowych oraz na arenie międzynarodowej, wobec krajowych i zagranicznych stowarzyszeń, organizacji i środowisk naukowych.

Najważniejsze cele działania SPC to: promocja i upowszechnianie wiedzy na temat produktów przemysłu cementowego (cementu, betonu, architektury betonowej, dróg betonowych), propagowanie nowoczesnych technik i technologii w przemyśle cementowym, działanie na rzecz ochrony środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa pracy oraz działanie na rzecz ochrony interesów nabywców cementu i wyrobów substytucyjnych (kampania Pewny Cement).


Andrzej Ptak, przewodniczący SPC, przedstawił przemysł cementowy w Polsce, który tworzy 13 zakładów cementowych zlokalizowanych na terenie 7 województw. "Nasza branża bezpośrednio i pośrednio generuje pracę dla 25 tysięcy osób. Możemy produkować rocznie 24 mln ton cementu - takie są nasze moce produkcyjne. Przemysł cementowy w Polsce, po inwestycjach właścicieli sięgających 10 mld złotych, każdego roku odprowadza w formie różnych podatków od 1,5 do 1,7 mld złotych. Wszystko to powoduje, że znaczenie branży cementowej dla gospodarki narodowej jest ogromne" - tłumaczył Andrzej Ptak. "Jesteśmy przygotowani na zaspokojenie większego zapotrzebowania rynkowego" - dodał.

Przewodniczący SPC zaprezentował udział poszczególnych producentów w sprzedaży cementu w Polsce za 2012 r. (wykres 1) oraz wyniki sprzedaży cementu za pierwszy kwartał 2015 roku (wykres 2).



Wykres 1



Wykres 2

"Po pierwszym kwartale mamy 3,4% wzrostu sprzedaży cementu na rynku polskim w stosunku do roku 2014, to tchnie optymizmem. Oceniamy, że rok 2015 będzie rokiem kolejnego wzrostu 5-6% - mówił Andrzej Ptak. W 2014 roku sprzedano w Polsce ok. 15,1 mln ton cementu, a prognoza na 2015 rok zakłada sprzedaż na poziomie 16 mln ton cementu".

Branża zabiega o nieuwzględnianie emisji procesowej w rozliczeniach dwutlenku węgla


Prof. Jan Deja, dyrektor biura SPC przedstawił zagadnienia związane z limitami CO2. Przypomniał, że produkcja jednej tony cementu generuje emisję ok. 600-700 kg dwutlenku węgla (CO2). W tej masie ok. 62% stanowi tzw. emisja procesowa powstająca podczas produkcji cementu w wyniku rozkładu węglanu wapnia (CaCO3), na której wielkość branża cementowa nie ma wpływu.

"Za tę emisję nie jesteśmy odpowiedzialni i nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić. Mimo, iż jesteśmy najnowocześniejszym przemysłem cementowym w Europie nie mamy już możliwości obniżenia emisji CO2. Walczymy o to, by europejska polityka klimatyczna nie doprowadziła do ucieczki m.in. przemysłu cementowego z Europy. Trzeba pamiętać o tym, że w chwili, gdy sprzedaż cementu w Polsce osiąga 14 mln ton, branża cementowa jest zmuszona kupować uprawnienia do emisji CO2 . Obecnie potrzebujemy 9,7 mln ton CO2, by wyprodukować zakładaną w prognozie ilość cementu. Mamy darmowe pozwolenia na poziomie 8,6 mln ton. Brakujące 1,1 mln ton trzeba dokupić. To duży problem. W Polsce musimy dbać o rozwój przemysłu" - apelował prof. Deja.

Poprzez współpracę z Europejskim Stowarzyszeniem Cementowym CEMBUREAU przemysł cementowy w Polsce zabiega o nieuwzględnianie emisji procesowej w rozliczeniach CO2.

Paliwa alternatywne wykorzystywane w cementowniach powinny być traktowane jako zeroemisyjne

W Polsce funkcjonuje 10 cementowni posiadających pracujące piece. Osiem z tych zakładów od wielu lat stosuje paliwa alternatywne, dwa pozostałe zakłady w ubiegłym roku uruchomiły instalacje dozowania paliw na bazie odpadów. W roku 2015 wszystkie cementownie w Polsce stosują paliwa alternatywne. Systematycznie wzrasta ilość wykorzystywanych paliw alternatywnych oraz poziom zastąpienia ciepła w przemyśle cementowym w Polsce. Aktualnie, średnio dla sektora ilość ciepła z paliw alternatywnych jest powyżej 50%. W poszczególnych zakładach poziom zastąpienia ciepła jest zróżnicowany. W przypadku jednego zakładu wynosi ponad 80%, w kolejnej cementowni zbliża się do tego poziomu, a w innych wynosi 40-60%.

"Nie wiem czy wszyscy w Polsce mają świadomość, że przemysł cementowy zagospodarowuje 1/10 odpadów komunalnych powstających każdego roku. Te odpady są prawidłowo przetwarzane, a potem wykorzystywane w produkcji klinkieru. Odzyskujemy energię cieplną zawartą w odpadach zmniejszając zużycie konwencjonalnych źródeł energii, a produkty spalania są bezpiecznie lokowane w klinkierze"  - wyjaśniał prof. Deja. "Dlatego zagospodarowując odpady komunalne, podobnie jak spalarnie, cementownie powinny być wyłączone z systemu handlu emisjami. Paliwa alternatywne wykorzystywane w cementowniach powinny być traktowane jako zeroemisyjne.

Zwiększyć konkurencyjność przemysłu - zmniejszyć akcyzę na energię elektryczną

Zdaniem prof. Jana Dei przemysł cementowy w Polsce, dzięki przeprowadzonym modernizacjom, jest bardzo efektywny energetycznie. "Nawet niemiecki przemysł cementowy, który jest często stawiany za wzór, zużywa o 10% energii więcej niż nasz. Nie zmienia to faktu, że jako cały sektor zużywamy rocznie około 1,5 terawatogodziny energii elektrycznej i zwracamy naszej administracji rządowej uwagę, że możemy przegrywać konkurencję, gdyż akcyza na energię elektryczną w Polsce jest nieporównywalnie większa niż w innych krajach"  - tłumaczył prof. Deja.

Podatek akcyzowy od energii elektrycznej w Polsce jest dziesięciokrotnie wyższy od stawki minimalnej. Polska jest w gronie państw pobierających najwyższe stawki akcyzy od energii elektrycznej w UE. Sektor cementowy wspólnie z FORUM Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu (FOEEiG) zwraca uwagę, że Polska jako jeden z nielicznych krajów UE nie wykorzystała możliwości zastosowania preferencyjnych stawek dla energii elektrycznej, wyłączenia lub zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego.

Minimalne, wymagane stawki podatku akcyzowego wynoszą 0,5 euro za MWh dla firm i 1 euro za MWh dla pozostałych podmiotów. W Polsce stawka akcyzy w wysokości ok. 20 zł za MWh i wielokrotnie przekracza stawki minimalne. Brak przyjęcia rozwiązań prawnych umożliwiających stosowanie minimalnych stawek podatku akcyzowego w Polsce generuje znaczne różnice w kosztach produkcji odbiorców energii w Polsce w stosunku do konkurencji z innych krajów UE. Spośród 27 krajów Unii Europejskiej 22 stosują zdecydowanie niższe stawki podatku akcyzowego, w tym 13 wynoszące od 3,2 do 0,5 euro za MWh.

"Naszym zdaniem Polska powinna wykorzystywać wszystkie możliwości podnoszące pozycję konkurencyjną naszego przemysłu, a w żadnym przypadku nie możemy sobie pozwolić na błędy zaniechania w tych kwestiach" - dodał prof. Deja.

Dobre perspektywy dla gospodarki i budownictwa


Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przedstawił uwarunkowania makroekonomiczne związane z prognozą zakładającą wzrost sprzedaży cementu w bieżącym roku o 5-6% (wykresy 3 i 4).



Wykres 3



Wykres 4

"Po spowolnieniu gospodarki w latach 2012 - 2013 mamy przed sobą następny okres ożywienia gospodarczego. Nie będzie ono tak duże jak w latach 2007 czy 2011. Według naszych prognoz PKB wzrośnie do 3,5 w 2015 roku, a w 2016 roku do 3,8. Ten wzrost gospodarczy w Polsce jest w miarę stabilny, co daje nam dobre perspektywy. Wzrost popytu krajowego wyniesie ok. 4% w roku bieżącym i przyszłym. Po wielu latach stagnacji, a nawet spadków mamy wzrost procesów inwestycyjnych. Inwestycje w gospodarce wreszcie drgnęły. W 2014 roku nakłady na środki inwestycyjne trwałe wzrosły o 9,4%, na ten rok prognozujemy 6% wzrost i podobnie w roku przyszłym" - mówił Bohdan Wyżnikiewicz. "Nastąpi również wzrost w budownictwie - 6,5% w 2015 roku i 7,5% w 2016 roku. Sytuacja na rynku cementu jest wyraźnie zależna od reszty gospodarki, tu także widać powiew optymizmu".

Rozwojowa rywalizacja w drogownictwie
 

Od początku działalności Stowarzyszenie Producentów Cementu zajmuje się popularyzacją nawierzchni betonowych na drogach. "Zastosowanie cementu do produkcji betonowych nawierzchni drogowych w Polsce jest bardzo ważne. Za stosowaniem betonu do budowy dróg przemawiają zalety nawierzchni betonowych: większa trwałość, przeciętnie 2,5 - 3,5 większa niż asfaltowych, przy nowoczesnych rozwiązaniach gwarantowana 40 - 50 letnia żywotność (nawet przy obciążeniach rzędu 130 kN/oś). Nawierzchnie betonowe bardzo dobrze sprawdzają się na odcinkach dróg o natężeniu ruchu powyżej 20 tysięcy pojazdów na dobę oraz narażonych na ruch pojazdów ciężkich. Trzeba pamiętać, że drogi to inwestycja na pokolenia, dlatego niezwykle istotne są niższe koszty budowy i utrzymania w przypadku dróg betonowych w perspektywie kilkudziesięciu lat" - mówił Federico Tonetti, członek Zarządu SPC. "Drogi betonowe są bezpieczniejsze od asfaltowych, są cichsze i jaśniejsze dzięki czemu zmniejszają się koszty ich oświetlenia".

Zdaniem prezesa Federico Tonetti bardzo dobrze, że nawierzchnie betonowe konkurują z nawierzchniami asfaltowymi. "Na polskich drogach jest miejsce dla jednej i dla drugiej technologii, a rywalizacja jest dobra dla rozwoju" - dodał prezes Tonetti.

Branża cementowa w Polsce z ogromną satysfakcją przyjęła decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o budowie w nowej perspektywie unijnej ponad 800 km nowych dróg ekspresowych w technologii betonu cementowego. Obecnie w Polsce jest około 600 km dróg i autostrad o nawierzchni betonowej oraz około 600 km lokalnych dróg betonowych.

Kolejny raz o tematyce dróg betonowych będziemy mówić podczas seminarium pt. "Drogi Betonowe - dokonania i wyzwania", które 14 maja 2015 r., w godz. 11 - 15, odbędzie się w Centrum Kongresowym Targów Kielce, podczas Targów Autostrada - Polska 2015.

Pomarańczowa strzałka wskaże "Pewny Cement" z cementowni

Prof. Jan Deja mówił o kampanii "Pewny Cement", którą od 5 lat prowadzi Stowarzyszenie Producentów Cementu. "Pewny Cement" to odpowiedź producentów cementu na pojawiające się na rynku polskim wyroby cementopodobne, które tylko nazwą nawiązują do produktów powstających w cementowniach. Wg szacunków SPC rocznie sprzedawanych jest w Polsce około 800 tys. ton wyrobów cementopodobnych. Ich zastosowanie w budownictwie wpływa na właściwości mieszanki betonowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do katastrofy budowlanej.

"Znak jakości "Pewny Cement" przyznawany jest przez Kapitułę za spełnienie przez producenta najwyższych norm i specy?kacji technicznych dotyczących parametrów cementu na wszystkich etapach: produkcji, konfekcjonowania i dystrybucji. Kampanię adresujemy do przysłowiowego Kowalskiego, by zastanowił się przed zakupem produktu o nazwie cement. Odpowiadamy na pytania konsumentów na stronie www.pewnycement.pl. Zapraszamy do obejrzenia filmów, na których porównujemy właściwości betonów wyprodukowanych na cementach z cementowni oraz na wyrobach cementopodobnych" - mówił prof. Deja.

By konsumenci nie mieli trudności z rozpoznaniem dobrego jakościowo cementu wyprodukowanego w cementowni, znak jakości "Pewny Cement" - w postaci pomarańczowej strzałki skierowanej ku górze - widoczny jest na workach cementu producentów biorących udział w kampanii.
 
Dla dobra polskiej gospodarki po 2020 r.


Podczas spotkania dziennikarze pytali także o sytuację budownictwa i branży cementowej po 2020 r. "Zanim dojdziemy do 2020 r. mamy przed sobą pięć strategicznie ważnych lat. W ciągu tych 5 lat musimy zapewnić, że wszyscy zapewnić, że podobnie jak przemysł cementowy, pomagamy budować lepszą Polskę. Musimy pokazać chociażby jak istotne jest bezpieczeństwo i zdrowie pracowników. Jeżeli chodzi o jakość mówiliśmy o Pewnym Cemencie i także mamy tu szerokie pole do działania. Możemy wiele wnieść do racjonalnego wykorzystania energii. Powinny zniknąć wszelkie ograniczenia prawne, które osłabiają nas wobec konkurentów ze wschodu czyli CO2 i akcyza na energię elektryczną" - mówił Marcelo Catala, członek Zarządu SPC. "Jeżeli teraz pokażemy jak jesteśmy ważnym ogniwem gospodarki, to w kolejnych latach, także po 2020 roku, my oraz inne gałęzie przemysłu będziemy dalej działać dla dalszego rozwoju polskiej gospodarki".

Źródło i zdjęcia: SPC
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: